Postulaty RPO ws. praw osadzonych. Ponowne wystąpienie do MS po odpowiedzi resortu
- Rzecznik Praw Obywatelskich przypomina Ministerstwu Sprawiedliwości swoje postulaty dotyczące praw osób pozbawionych wolności w zakładach karnych i aresztach śledczych
- Postulaty te dotychczas nie zostały zrealizowane, dlatego RPO prosi o rozważenie nowelizacji odpowiednich rozporządzeń bądź zmiany praktyki stosowania prawa
- AKTUALIZACJA 27.11.2024: Zastępca RPO Wojciech Brzozowski polemizuje z kilkoma wątkami odpowiedzi podsekretarz stanu w MS Marii Ejchart i prosi o ustosunkowanie się do dodatkowych pytań
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Wojciech Brzozowski przedstawia podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marii Ejchart wystąpienia z poprzednich lat z postulatami RPO, które odnosiły się do aktów wykonawczych wydanych przez Ministra Sprawiedliwości bądź niewłaściwej praktyki stosowania prawa przez Służbę Więzienną:
- Obowiązek SW przyjmowania do jednostki penitencjarnej osób w ciężkim stanie zdrowia (IX.517.532.2019).
- Zagadnienia związane z wykonywaniem tymczasowego aresztowania w odpowiednim podmiocie leczniczym (IX.517.777.2019).
- Opieka nad skazanymi z niepełnosprawnością, sprawowana przez współwięźniów (IX.517.562.2022).
- Leczenie więźniów chorych na WZW typu C w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności (IX.517.166.2023).
- Brak dostępu więźniów do stron internetowych instytucji międzynarodowych, m.in. Unii Europejskiej, Rady Europy, ONZ (IX.517.1041.2020).
- Realizacja prawa do obrony (IX.517.2656.2019).
- Poszanowanie prawa do obrony w zakresie zasad korzystania z aparatu telefonicznego, uregulowanych w porządkach wewnętrznych jednostek penitencjarnych (IX.517.156.2023).
- Ograniczenie prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego w związku z zasadami uregulowania w porządkach wewnętrznych jednostek penitencjarnych częstotliwości rozmów telefonicznych z rodziną i innymi podmiotami (IX.517.158.2023).
- Pomoc udzielana osobom opuszczającym zakłady karne na podstawie raportu NIK (IX.517.2715.2019).
- Zalecenia Zastępcy Dyrektora Generalnego Służby Więziennej sformułowane w piśmie z dnia 17.11.2016 r. (sygn. BO-073/92/16/2206-2), skierowanym do dyrektorów okręgowych Służby Więziennej - zasady konwojowania osadzonych w odzieży skarbowej oraz prewencyjnego stosowania kajdanek podczas każdego konwoju (IX.517.1042.2017).
- Zasady wydawania skazanym kopii ocen okresowych (IX.517.1832.2017).
- Udzielanie osadzonym przepustek losowych na podstawie art. 141a k.k.w., w związku z powtarzającymi się nieprawidłowościami, mimo przychylnego stanowiska Dyrektora Generalnego SW (IX.517.3125.2018).
- Wydawanie posiłków przez otwory w drzwiach cel mieszkalnych (IX.517.2796.2016).
- Nieprawidłowa praktyka w zakresie zakazu pozostawiania osadzonych samych w celach, podczas gdy współosadzeni biorą udział w innych aktywnościach (IX.517.141.2021).
- Korzystanie przez skazanych z odzieży skarbowej w zakładach karnych typu półotwartego (IX.517.839.2022).
- Opinia dotycząca opłaty ponoszonej przez osadzonych za korzystanie ze sprzętu elektrycznego (IX.022.23.2022).
- Opinia dotycząca rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobów załatwiania wniosków, skarg i próśb osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych (IX.022.4.2022).
W załączeniu Wojciech Brzozowski przesyła Marii Ejchart kopie tych wystąpień, zwracając się o rozważenie możliwości podjęcia działań zmierzających do nowelizacji odpowiednich rozporządzeń bądź zmiany praktyki stosowania prawa.
Pismo ZRPO Wojciecha Brzozowskiego do MS
Dziękując podsekretarz stanu w MS Marii Ejchart za odpowiedź (w załączniku na dole strony), ZRPO dostrzega potrzebę dalszej wymiany zdań w kilku kwestiach.
Monitorowane widzenia z obrońcą
Wojciech Brzozowski wyraża odmienny pogląd wobec stanowiska, że – ze względu na potrzebę zapewnienia porządku i bezpieczeństwa – dopuszczalne są widzenia osoby pozbawionej wolności z obrońcą w pomieszczeniu, gdzie jest kamera telewizji przemysłowej.
Rzecznik Praw Obywatelskich wielokrotnie podkreślał, że takie widzenie nie spełnia gwarancji z art. 8 § 3 oraz art. 215 § 1 k.k.w. W ich myśl spotkania te powinny odbywać się bez innych osób – a zatem również bez możliwości obserwowania ich za pomocą kamer.
Rzecznik zdaje sobie sprawę, że monitoring przyczynia się do sprawniejszego nadzorowania pozbawionych wolności, rozwiązywania wielu spraw dotyczących bezpieczeństwa i lepszej organizacji pracy personelu. Niemniej jednak pod uwagę muszą być brane również i inne dobra, w tym przypadku – tajemnica adwokacka.
Kamera podczas spotkania z obrońcą wzbudza zarówno w więźniu, jak i w prawniku przeświadczenie, choćby podświadome, o prowadzonej kontroli. A to może zakłócić nieskrępowany kontakt osadzonego z obrońcą, który jest niezbędnym warunkiem prawa do rzetelnego procesu.
RPO nie może zatem zaakceptować widzeń adwokackich w pomieszczeniach monitorowanych, nawet jeśli dźwięk nie jest rejestrowany.
Telefoniczny kontakt osadzonego z obrońcą
Realizacja prawa do obrony osób pozbawionych wolności następuje także przez kontakt telefoniczny. Po wejściu w życie zmian k.k.w. z 5 sierpnia 2022 r. formę tę ograniczono. Obecny przepis stanowi, że skazany może korzystać co najmniej raz w tygodniu, w ustalonych terminach, z samoinkasującego aparatu do kontaktu z obrońcą. Dyrektor jednostki może udzielić zgody na kontakt poza terminami.
Sposób realizacji tego uprawnienia osadzonych w zakładach karnych typu zamkniętego ogranicza ich prawo do obrony. Polega to w praktyce na:
- zapisywaniu w porządkach wewnętrznych prawa wyłącznie do jednej rozmowy z obrońcą w tygodniu;
- wskazywaniu konkretnego dnia tygodnia, w którym rozmowa jest możliwa;
- interpretowaniu przewidzianej w kodeksie częstotliwości „co najmniej raz w tygodniu” jako „wyłącznie raz w tygodniu”.
Takie ograniczenia godzą w konstytucyjne prawo osób pozbawionych wolności do obrony. Optymalne byłoby wyznaczenie wszystkich dni powszednich do kontaktu z obrońcą na wniosek osadzonego.
Wykonywanie aresztu w odpowiednim podmiocie leczniczym
Istnieje potrzeba urealnienia listy więziennych podmiotów leczniczych, w których może być wykonywane tymczasowe aresztowanie. Należy z niej usunąć ambulatoria z izbą chorych każdej z jednostek, a listę szpitali przywięziennych – zaktualizować. Mogłoby to wyeliminować wielokrotnie identyfikowane przez RPO błędy sądów, które decydując o tymczasowym aresztowaniu, wskazują ambulatorium z izbą chorych jako miejsce izolacyjnego środka zapobiegawczego.
Przepustka losowa
Rzecznik stoi na stanowisku, że dyrektor jednostki jest zobligowany pisemnie powiadomić osadzonego o sposobie rozpoznania wniosku o przepustkę losową w każdym przypadku, gdy jest on złożony w trybie art. 141a k.k.w.
Dyrektor powinien uzasadniać negatywną decyzję tak, aby skazany mógł efektywnie ją zakwestionować w sądzie penitencjarnym. W przypadku zgody dyrektor powinien pisemnie informować wnioskodawcę o warunkach realizacji przepustki losowej i wskazać ewentualne środki ochronne podczas konwojowania.
Zakaz przebywania samotnie w celi mieszkalnej
ZRPO podkreśla, że w kwestii pozostawiania osadzonych na korytarzu, gdy współosadzonych nie ma w celi, nie chodzi np. o kilkuminutowe pobyty na korytarzu, lecz o przypadki, gdy nieobecność współwięźniów trwa godzinę lub dłużej. W ocenie Rzecznika nie jest dopuszczalne, aby osadzony przez cały ten czas pozostawał na korytarzu.
Dodatkowe pytania
Na tle otrzymanej odpowiedzi ZRPO stawia jeszcze dodatkowe pytania:
- Czy Minister Sprawiedliwości rozważa znowelizowanie rozporządzenia ws. sposobów załatwiania wniosków, skarg i próśb osób osadzonych tak, aby w przypadku, gdy dyrektor nie przychyli się do skargi, przywrócić obowiązek informowania osadzonego o możliwości złożenia skargi na sposób jej załatwienia do właściwego organu?
- Do kiedy dyrektorzy jednostek mają czas na wdrożenie zmian w porządkach wewnętrznych w celu zagwarantowania poszanowania art. 91 pkt 6 i art. 92 pkt 7 k.k.w.? Czy CZ SW będzie następczo weryfikował treść porządków wewnętrznych?
- Czy kopie oceny okresowej będą wydawane nieodpłatnie osobom odbywającym karę w systemie programowanego oddziaływania oraz w systemie terapeutycznym? Jeżeli SW nie zdecydowała się na takie rozwiązanie, ZRPO prosi o uzasadnienie.
Ponadto z otrzymanej odpowiedzi wynika, że MS w uzgodnieniu z MSWiA oraz MZ zamierza wypracować nowe rozwiązania prawne i organizacyjne zmierzające do zapewnienia humanitarnego traktowania osób ciężko chorych. ZRPO Wojciech Brzozowski prosi o informację, czy rozmowy już podjęto i jakie są wstępne założenia.
IX.071.3.2023
Załączniki:
- Dokument
- Dokument
- Dokument