Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Dostępność lokali wyborczych w wyborach samorządowych i w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku – raport z kontroli

  • Pracownicy Biura RPO i przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego przeprowadzili podczas wyborów w 2024 roku kontrolę lokali wyborczych oznaczonych jako dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Pomimo 13 lat obowiązywania szczegółowych przepisów w tym zakresie, nadal powszechnie występują problemy z ich przestrzeganiem 
  • Kontrola objęła 487 lokali wyborczych na terenie całego kraju we wszystkich województwach
  • Naruszenia przepisów zostały wykryte aż w 86% kontrolowanych lokali wyborczych, a bariery utrudniające dotarcie do budynku zostały zidentyfikowane w otoczeniu 1/4 lokali
  • Władze lokalne powinny z większą uważnością przygotowywać lokale wyborcze, a przepisy określające wymogi dostępności wymagają uzupełnienia

Zapewnienie dostępności lokali wyborczych dla osób z niepełnosprawnościami to istotna gwarancja zasady powszechności wyborów oraz element demokratyzacji systemu wyborczego. Ponadto zgodnie z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych należy zapewnić im „możliwość pełnego i efektywnego uczestnictwa w życiu publicznym i politycznym”. Dlatego osoby z niepełnosprawnościami powinny móc głosować w lokalu wyborczym na równi z pozostałymi uprawnionymi. 

Akcja „Wybory Dostępne Dla Wszystkich”

W 2024 roku podczas wyborów samorządowych i wyborów do Parlamentu Europejskiego Rzecznik Praw Obywatelskich po raz kolejny przeprowadził akcję kontroli dostępności lokali wyborczych. W tym roku zachęcił do włączenia się w inicjatywę wszystkie osoby, którym bliska jest idea wyborów dostępnych dla wszystkich. W kontrolę zaangażowało się aż 175 społeczników. Poza znacznym zwiększeniem liczby kontrolowanych lokali i zakresu terytorialnego kontroli, doprowadziło to do wzmocnienia społeczności osób skupionych wokół idei powszechnych i równych wyborów.

Niektóre z wyników kontroli:

  • Kontrola w 2024 roku objęła 487 lokali wyborczych na terenie całego kraju (we wszystkich województwach). 
  • Jedynie w przypadku 14% kontrolowanych lokali (67/487) nie wykryto żadnego naruszenia przepisów Rozporządzenia.
  • Bariery utrudniające dotarcie do budynku zostały zidentyfikowane w otoczeniu 121 (25%) kontrolowanych lokali wyborczych.
  • Najczęstszymi stwierdzanymi uchybieniami były: brak dodatkowego oświetlenia w miejscu zapewniającym tajność głosowania (48%) i brak odpowiednio dostosowanych dwóch wysokości miejsca do głosowania w miejscu zapewniającym tajność głosowania (41%).
  • Kontrolującym udało się porozmawiać z członkami komisji obwodowych w 335 kontrolowanych lokalach. Około ¼ członków obwodowych komisji wyborczych nie została przeszkolona lub nie rozumiała wymogów dostępności

Główne wnioski raportu:

  • Potrzeba przywiązywania większej wagi do kwestii przygotowania lokalu wyborczego przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W wielu przypadkach komisjom nie zapewniono odpowiedniej infrastruktury i narzędzi do przeprowadzenia głosowania w sposób zgodny z wymogami prawnymi, np. oznaczeń na miejsce zapewniające tajność głosowania dla wyborców z niepełnosprawnościami, lampek doświetlających miejsce do głosowania czy stołów odpowiedniej wysokości.
  • Konieczność intensyfikacji działań szkoleniowych wobec członków obwodowych komisji wyborczych, gdyż ich przygotowanie w zakresie warunków dostępności lokalu dla osób z niepełnosprawnościami nie jest wystarczające.
  • Przeformułowanie obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 lipca 2011 r. w sprawie lokali obwodowych komisji wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych, tak by były one w pełni zrozumiałe dla członków komisji.
  • Uzupełnienie przepisów Rozporządzenia o kilka unormowań, na których brak zwracają uwagę osoby z niepełnosprawnościami. Chodzi m.in. o konieczność dostosowania okolic lokalu wyborczego do potrzeb osób z niepełnosprawnością i uwzględnienie potrzeb wyborców z niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność ruchu lub niedowidzenie.

Załączniki:

Autor informacji: Katarzyna Kaleta-Sennik
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Maciej Kuczyński
Data:
Opis: Dodano tłumaczenie komunikatu na polski język migowy
Operator: Maciej Kuczyński