Dostępność lokali wyborczych w wyborach samorządowych i w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku – raport z kontroli
- Pracownicy Biura RPO i przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego przeprowadzili podczas wyborów w 2024 roku kontrolę lokali wyborczych oznaczonych jako dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Pomimo 13 lat obowiązywania szczegółowych przepisów w tym zakresie, nadal powszechnie występują problemy z ich przestrzeganiem
- Kontrola objęła 487 lokali wyborczych na terenie całego kraju we wszystkich województwach
- Naruszenia przepisów zostały wykryte aż w 86% kontrolowanych lokali wyborczych, a bariery utrudniające dotarcie do budynku zostały zidentyfikowane w otoczeniu 1/4 lokali
- Władze lokalne powinny z większą uważnością przygotowywać lokale wyborcze, a przepisy określające wymogi dostępności wymagają uzupełnienia
Zapewnienie dostępności lokali wyborczych dla osób z niepełnosprawnościami to istotna gwarancja zasady powszechności wyborów oraz element demokratyzacji systemu wyborczego. Ponadto zgodnie z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych należy zapewnić im „możliwość pełnego i efektywnego uczestnictwa w życiu publicznym i politycznym”. Dlatego osoby z niepełnosprawnościami powinny móc głosować w lokalu wyborczym na równi z pozostałymi uprawnionymi.
Akcja „Wybory Dostępne Dla Wszystkich”
W 2024 roku podczas wyborów samorządowych i wyborów do Parlamentu Europejskiego Rzecznik Praw Obywatelskich po raz kolejny przeprowadził akcję kontroli dostępności lokali wyborczych. W tym roku zachęcił do włączenia się w inicjatywę wszystkie osoby, którym bliska jest idea wyborów dostępnych dla wszystkich. W kontrolę zaangażowało się aż 175 społeczników. Poza znacznym zwiększeniem liczby kontrolowanych lokali i zakresu terytorialnego kontroli, doprowadziło to do wzmocnienia społeczności osób skupionych wokół idei powszechnych i równych wyborów.
Niektóre z wyników kontroli:
- Kontrola w 2024 roku objęła 487 lokali wyborczych na terenie całego kraju (we wszystkich województwach).
- Jedynie w przypadku 14% kontrolowanych lokali (67/487) nie wykryto żadnego naruszenia przepisów Rozporządzenia.
- Bariery utrudniające dotarcie do budynku zostały zidentyfikowane w otoczeniu 121 (25%) kontrolowanych lokali wyborczych.
- Najczęstszymi stwierdzanymi uchybieniami były: brak dodatkowego oświetlenia w miejscu zapewniającym tajność głosowania (48%) i brak odpowiednio dostosowanych dwóch wysokości miejsca do głosowania w miejscu zapewniającym tajność głosowania (41%).
- Kontrolującym udało się porozmawiać z członkami komisji obwodowych w 335 kontrolowanych lokalach. Około ¼ członków obwodowych komisji wyborczych nie została przeszkolona lub nie rozumiała wymogów dostępności.
Główne wnioski raportu:
- Potrzeba przywiązywania większej wagi do kwestii przygotowania lokalu wyborczego przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W wielu przypadkach komisjom nie zapewniono odpowiedniej infrastruktury i narzędzi do przeprowadzenia głosowania w sposób zgodny z wymogami prawnymi, np. oznaczeń na miejsce zapewniające tajność głosowania dla wyborców z niepełnosprawnościami, lampek doświetlających miejsce do głosowania czy stołów odpowiedniej wysokości.
- Konieczność intensyfikacji działań szkoleniowych wobec członków obwodowych komisji wyborczych, gdyż ich przygotowanie w zakresie warunków dostępności lokalu dla osób z niepełnosprawnościami nie jest wystarczające.
- Przeformułowanie obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 lipca 2011 r. w sprawie lokali obwodowych komisji wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych, tak by były one w pełni zrozumiałe dla członków komisji.
- Uzupełnienie przepisów Rozporządzenia o kilka unormowań, na których brak zwracają uwagę osoby z niepełnosprawnościami. Chodzi m.in. o konieczność dostosowania okolic lokalu wyborczego do potrzeb osób z niepełnosprawnością i uwzględnienie potrzeb wyborców z niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność ruchu lub niedowidzenie.