Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Rada Gminy Bobowa ponad rok nie transmitowała obrad. Rzecznik pisze do wojewody 

Data:
  • Brak transmisji obrad w sposób istotny naruszył przepisy o jawności działania władz gminy
  • Można też to uznać za poważne naruszenie art. 61 Konstytucji, gwarantującego prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy 
  • Zapewnienie przestrzegania przepisów jest obowiązkiem wojewody jako organu nadzoru

Zastępca RPO Stanisław Trociuk zwraca na to uwagę wojewodzie małopolskiemu Łukaszowi Kmicie, którego prosi o stanowisko.

Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynął wniosek w sprawie  prawa dostępu do informacji publicznej oraz zasady jawności działania organów władzy publicznej. Chodzi o przypadek  Rady Miejskiej w Bobowej, która uchybiła obowiązkowi zapewnienia transmisji swej sesji.

W odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika w tej sprawie burmistrz Bobowej potwierdził, że od marca 2020 r. do maja 2021 r. sesje nie były ani transmitowane, ani archiwizowane przy wykorzystaniu nagrań audiowizualnych. Jedyny dostępny publicznie rodzaj zapisu sesji stanowią protokoły. 

Burmistrz powołał się na pismo wojewody Łukasza Kmity z 25 marca 2020 r., w którym zaaprobował on tego rodzaju praktykę. Miał napisać, że nie będzie podejmował działań w trybie nadzoru „ze względu na niepełną transmisję względnie w ogóle ze względu na brak transmisji tak przeprowadzonych” 

Rzecznik prosi zatem wojewodę o wyjaśnienie podstawy prawnej i charakteru pisma do burmistrza. Pyta też, czy podtrzymuje stanowisko wyrażone w tym piśmie.

RPO przypomina, że niezapewnienie transmisji z obrad rady gminy przez ponad rok stanowi poważne uchybienie przepisom dotyczących jawności działania organów gminy. Stoi zwłaszcza w wyraźnej sprzeczności z obowiązkiem z art. 20 ust. 1b ustawy  o samorządzie gminnym.

Przepis art. 15zzx wprowadzony ustawą „kowidową” z 31 marca 2020 nie wyłącza przepisów dotyczących jawności działania organów gminy. Stanowisko takie potwierdza najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym przepis pozwalający na obradowanie w trybie zdalnym należy wykładać, mając na uwadze przepisy:

•    art. 11b ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 18 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zakresie jawności sesji, 
•    art. 14 w zakresie głosowania, w tym konieczność zapewnienia głosowania imiennego, 
•    art. 20 w zakresie transmitowania i utrwalania obrad,
•    art. 24  w zakresie aktywnego udziału radnego w pracach rady. 

Stosowania tych przepisów ustawodawca nie ograniczył wprost, w związku z czym mieszkańcy powinni mieć zapewniony dostęp do transmisji obrad niezależnie od zdalnego trybu ich odbywania. 

Zapewnienie przestrzegania tych przepisów z uwzględnieniem wskazanej powyżej wykładni jest obowiązkiem wojewody jako organu nadzoru.

Tak istotne i długotrwałe uchybienie obowiązkowi jawności i zapewnienia transmisji można uznać za poważne naruszenie art. 61 Konstytucji. Uchybienie to wypełnia też przesłankę sprzeczności z prawem, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jako poważne naruszenie przepisów proceduralnych.

VII.6060.62.2021

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski
Data:
Opis: Dochodzi kolejne pismo RPO
Operator: Łukasz Starzewski
Data:
Opis: Dochodzi odpowiedź wojewody
Operator: Katarzyna Kaleta-Sennik
Data:
Operator: Łukasz Starzewski