Ludzie ogrzewający domy propanem i olejem opałowym – bez wsparcia państwa jak inni. Interwencja RPO
- Wsparcia nie dostają ci, którzy ogrzewają się gazem propan, propan butan (LPG) oraz olejem opałowym – mimo że również te paliwa grzewcze znacząco podrożały
- Mogą się zaś o to ubiegać osoby, które grzeją węglem czy paliwami węglopochodnymi
- Taka sytuacja może uzasadniać zarzut nierównego traktowania obywateli
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk poprosił minister klimatu i środowiska Annę Moskwę o podjęcie działań legislacyjnych tak, aby objąć wsparciem wszystkie gospodarstwa domowe dotknięte podwyżkami paliw wykorzystywanych dla ogrzewania nieruchomości.
Do BRPO wpływają skargi wskazujące na brak odpowiedniego wsparcia finansowego dla obywateli, którzy ogrzewają swoje domy gazem propan, propan butan (tzw. LPG) oraz olejem opałowym. Mimo że również te paliwa grzewcze znacząco podrożały, osoby z nich korzystające nie zostały objęte wsparciem w ramach tzw. Tarcz antyinflacyjnych. Nie mogą także ubiegać się o dodatek osłonowy w podwyższonej wysokości - w przeciwieństwie do osób, które ogrzewają swoje domy węglem czy paliwami węglopochodnymi.
Może to uzasadniać zarzut nierównego traktowania obywateli poprzez zróżnicowanie wysokości otrzymywanego dodatku osłonowego według kryterium rodzaju stosowanego paliwa opałowego w gospodarstwach domowych.
W ustawie z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym przewidziano wsparcie państwa dla najbardziej potrzebujących obywateli i wskazanych w ustawie cudzoziemców w pokryciu części kosztów energii oraz rosnących cen żywności. Dodatek jest wypłacany dwa razy do roku - pierwsza rata do 31 marca 2022 r. a druga do 2 grudnia 2022 r. Przysługuje on gospodarstwom domowym, które mają przeciętne miesięczne dochody nieprzekraczające 2100 zł w gospodarstwie jednoosobowym, bądź 1500 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, itp. na paliwo stałe zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi - wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków - wysokość dodatku osłonowego powiększana jest o 25%.
Nie przysługuje to jednak gospodarstwom domowym, które ogrzewają swoje domy gazem propan i propan butan tzw. LPG oraz olejem opałowym. Takie rozwiązanie z niezrozumiałych przyczyn dyskryminuje te gospodarstwa domowe. Przy spełnieniu kryterium dochodowego są one w sytuacji gorszej od gospodarstw domowych, które wykorzystują do ogrzewania paliwa stałe, tj. węgiel lub paliwa węglopochodne.
Rynek gazu LPG do celów grzewczych stale rośnie od kilku lat, odkąd w Polsce zaczęto wprowadzać działania antysmogowe. Ludzie decydowali się na wymianę starych kotłów węglowych na wspierane dotacjami instalacje gazowe. Tam zaś, gdzie sieci gazowe nie docierają, rozwiązaniem jest gaz z butli lub zbiornika. Dotyczy to w znacznym stopniu obszarów wiejskich.
Polska Organizacja Gazu Płynnego zwraca uwagę na konieczność zapewnienia równorzędnego traktowania odbiorców gazu płynnego oraz gazu ziemnego. Po publikacji projektu rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek VAT - w którym Minister Finansów zaproponował obniżenie na dwa miesiące (styczeń-marzec 2022 r.) stawki VAT na gaz ziemny oraz ciepło sieciowe z 23% na 8% oraz stawki VAT na energię elektryczną do 5%, opowiadając się jednocześnie za utrzymaniem 23% stawki VAT na gaz płynny LPG - Polska Organizacja Gazu Płynnego przedłożyła MF uwagi, po raz kolejny interweniując w interesie obywateli wykorzystujących LPG do ogrzewania.
W odpowiedzi ministerstwo wyjaśniło , że nie jest możliwe obniżenie stawek VAT w ramach obowiązujących przepisów. Regulacje unijne wykluczają bowiem zastosowanie rozwiązań obniżających stawki podatków wprowadzonych w ramach tzw. Tarczy antyinflacyjnej wobec gospodarstw domowych, które do produkcji ciepła wykorzystują gaz płynny LPG.
W tej sytuacji jedynym realnym wsparciem dla gospodarstw ogrzewanych LPG byłoby objęcie ich możliwością uzyskania dodatku osłonowego w podwyższonej wysokości - jak przewidziano to dla osób ogrzewających się węglem czy paliwami węglopochodnymi.
Uwagi te należy odnieść również do gospodarstw ogrzewanych olejem opałowym. W tym przypadku nie ma uzasadnienia pozbawienie ich dodatku osłonowego powiększonego o 25%. Również wobec i tych osób nie przewidziano obniżenia stawki VAT i akcyzy w tzw. Tarczach antyinflacyjnych 1.0 i 2.0 dla olejów opałowych.
IV.7215.81.2022