Opłaty za użytkowanie wieczyste - interwencja RPO u Ministra Infrastruktury. Efekt spotkanie regionalnego w Lublinie
W związku z wpływającymi do Rzecznika Praw Obywatelskich licznymi skargami od właścicieli lokali, będących współużytkownikami wieczystymi gruntów, na których stoją bloki mieszkalne (wielolokalowe budynki mieszkalne), którzy kwestionują obowiązujące zasady ustalania oraz aktualizowania opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu, Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministra Infrastruktury i Budownictwa wystąpienie w tej sprawie (IV.7001.15.2016.DZ).
W udzielonej Rzecznikowi odpowiedzi Minister powiadomił o trwających konsultacjach społecznych projektowanej ustawy i stwierdził, że zagadnienia poruszone w pismach Rzecznika stanowią źródło cennych wskazówek dla sformułowania optymalnych rozwiązań stabilizujących sytuację prawną właścicieli lokali i będą rozważane w dalszych pracach.
Rzecznik pisze do ministra, że z treści skarg wynika, że wobec skali działań aktualizacyjnych podejmowanych w ostatnich latach zwłaszcza w dużych miastach, dotychczas obowiązujące regulacje (w ustawie o gospodarce nieruchomościami), których celem jest złagodzenie skutków drastycznych podwyżek opłat rocznych za użytkowane wieczyste, są niewystarczające
Dziś przepisy ograniczają częstotliwość dokonywania aktualizacji opłaty rocznej (nie częściej niż raz na trzy lata), oraz umożliwiają rozłożenie płatności zaktualizowanej opłaty rocznej na okres 3 lat, a także wprowadzające 50% bonifikaty od opłat rocznych dla osób fizycznych dysponujących niskim dochodem . Ale to za mało.0
W skargach poruszany jest również problem zróżnicowania wartości rynkowej jednej nieruchomości w odniesieniu do opłat za użytkowanie wieczyste gruntu pod budynkiem, płaconych przez poszczególnych mieszkańców. W przypadku bowiem, gdy właściciel gruntu wypowie dotychczasową wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, a tylko część użytkowników wieczystych złoży odwołanie od aktualizacji opłaty, zdarza się, że właściciele lokali w tym samym budynku płacą opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntu pod tym budynkiem.
W swojej interwencji RPO wskazał, że część problemów sygnalizowanych przez skarżących się obywateli miała znaleźć rozwiązanie w przygotowanym przez resort infrastruktury i budownictwa projekcie ustawy o przekształceniu współużytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe we współwłasność gruntów.
Analiza proponowanych regulacji prowadzi jednak do wniosku, że niektóre z nich nie rozwiązują dotychczas występujących problemów, a nawet mogą przyczynić się do powstania kolejnych, jeżeli ustawa zostanie uchwalona w wersji przedstawionej w tym projekcie.
Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że celem przekształcenia współużytkowania wieczystego we współwłasność gruntów jest m.in. wyeliminowanie dotychczasowych problemów z aktualizacją opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi na cele mieszkaniowe, związanych zwłaszcza z wysokimi podwyżkami tych opłat wskutek aktualizacji, szczególnie dotkliwych w dużych miastach, oraz zróżnicowaniem sytuacji prawnej mieszkańców jednej nieruchomości, płacących opłaty roczne za grunt pod budynkiem w różnej wysokości.
Wątpliwości RPO wzbudziły przyjęte w projekcie zasady ustalania opłaty za przekształcenie, która została określona jako dwudziestokrotność opłaty rocznej uiszczanej tytułem użytkowania wieczystego nieruchomości obowiązującej w dniu 31 grudnia 2016r. W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich, uzależnienie opłat za przekształcenie prawa własności od wysokości opłat rocznych na dzień 31 grudnia 2016 r. może budzić wątpliwości w kontekście zarzutów podnoszonych w skargach kierowanych do Rzecznika. Przyjęcie opisanego wyżej mechanizmu ustalania opłaty za przekształcenie pogłębi zróżnicowanie sytuacji prawnej współwłaścicieli lokali w jednym budynku w sytuacji, gdy płacą oni opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntu pod tym budynkiem w różnej wysokości, będącej efektem skorzystania przez niektórych z drogi odwoławczej oraz wydanych w tym trybie rozstrzygnięć. W sytuacji, gdy sam ustawodawca – jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy - dostrzegł ten problem, będący skutkiem przyjętego w ustawie o gospodarce nieruchomościami trybu postępowania w sprawie aktualizacji opłat rocznych, brak jest racjonalnego uzasadnienia dla regulacji, która owo zróżnicowanie nie tylko utrwala, ale i pogłębia. Proponowany w projekcie ustawy sposób ustalenia opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności może budzić także wątpliwości dotyczące zgodności z Konstytucją pozbawienia gmin istotnej części majątku, z którego dochody stanowią jedno z przewidzianych w ustawie źródeł finansowania ich zadań własnych. Wątpliwości Rzecznika wzbudził również sposób określenia przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego ustawy, w kontekście sygnalizowanych w środkach masowego przekazu obawach dotyczących dopuszczalności kontynuowania przez deweloperów realizacji rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych na nieruchomościach, co do których brak jest określonego celu użytkowania wieczystego lub cel ten jest inny niż budownictwo mieszkaniowe. W praktyce wiele nieruchomości nie ma określonego celu, na który zostały oddane w użytkowanie wieczyste lub cel ten nie jest precyzyjnie wskazany.
Z uwagi na fakt, że w omówionym zakresie projekt ustawy w obecnym kształcie nie usuwa już istniejących zastrzeżeń co do obowiązujących rozwiązań prawnych, a częściowo zdaje się nie korelować z celami wskazanymi w uzasadnieniu projektu, Rzecznik zwrócił się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa z prośbą o zajęcie stanowiska odnośnie przedstawionych uwag.