Spór o Facebooka. Debata z udziałem wszystkich stron. NAGRANIE I STENOGRAM
Facebook – mowa nienawiści – wolność słowa. Wyzwanie cywilizacyjne i prawnicze czy kryzys wartości?
Debata Rzecznika Praw Obywatelskich w ramach cyklu Debat im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 18 listopada 2016 r. (piątek), godz. 17.00 – 20.00 siedziba RPO – Warszawa ul. Długa 23/25
- Debata była transmitowana na żywo. Można było przesyłać pytania.
- mec. Jacek Taylor
- Krzysztof Bosak, Ruch Narodowy
- Jakub Bąk Reduta Dobrego Imienia Polska Liga przeciw Zniesławieniom
- Michał Jaszewski, ONR
- Paweł Jabłoński, Ordo Iuris
- Paweł Chojecki, TV Idź pod prąd
- Wojciech Dorabialski UOKiK
- Łukasz Wroński UOKiK
- Piotr Balcerzak, Ministerstwo Cyfryzacji
- Dorota Głowacka, HFPC
- Dominika Swiniarska-Bychawska, HFPC
- Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska
- Michał Rysiek Woźniak, Hackerspace
- Lukasz Jurczyszyn, analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych
- Krzysztof Izdebski, Fundacja e-Państwo
- Marcin Olender Google Polska
- Milena Bogdanowicz, HejtStop
- Joanna Grabarczyk, HejtStop
- Paweł Knut, Kampania przeciw Homofobii
- Natalia Mileszyk, Centrum Cyfrowe
- Łukasz Moczydłowski, Marsz Niepodległości
- Anna Blaszczak, Biuro RPO
- Paweł Klimczuk, HackerSpace
- Sylwia Czubkowska, DGP
- Łukasz Faciejew Kultura Liberalna
- Justyna Dąbrowska
- Agnieszka Grzybek, Fundacja na rzecz Równości i Emancypacji STER
- Tomasz Kalinowski, ONR
- Witold Tumanowicz, Marsz Niepodleglości
- Szymon Cydzik, Rzeczpospolita
- Andrzej Stefanski, BRPO
- organów władzy publicznej (Minister Cyfryzacji, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Minister Sprawiedliwości, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezes UOKiK);
- organizacji dotkniętych mową nienawiści szerzoną m.in. za pomocą Facebooka;
- organizacji dotkniętych zablokowaniem stron na Facebooku;
- ekspertów zajmujących się prawnymi i społecznymi aspektami funkcjonowania mediów społecznościowych;
- organizacji specjalizujących się w gwarancjach wolności słowa oraz społeczeństwa cyfrowego;
- polskiego przedstawicielstwa Facebooka oraz innych serwisów społecznościowych, a także branży internetowej;
- działaczy politycznych i społecznych, naukowców, ludzi mediów.
- Czy gwarancje wolności słowa (w tym wolność otrzymywania i przekazywania informacji) wynikające z Konstytucji RP mają zastosowanie do Facebooka?
- Czy we współczesnym świecie możliwa jest sprawna komunikacja i przekazywanie informacji bez użycia Facebooka?
- Czy zakaz cenzury prewencyjnej (art. 54 ust. 2 Konstytucji) może odnosić się tylko i wyłącznie do podmiotów publicznych? A może także do podmiotów, które świadczą usługę powszechną, dostępną dla milionów użytkowników i unikalną pod względem sposobu przekazywania informacji?
- Czy profile organizacji, instytucji oraz osób indywidualnych mogą być uznawane za prawo majątkowe podlegające szczególnej ochronie, ze względu na zgromadzone przez lata kontakty, aktywność oraz przekazywane treści?
- Czy koncepcja horyzontalnego obowiązywania Konstytucji RP może znaleźć zastosowanie do oceny działalności podmiotu, który jest na danym rynku głównym i zasadniczym przekaźnikiem informacji (por. sprawa Lüth rozstrzygnięta przez Federalny Trybunał Konstytucyjny Niemiec, BVerfGE 7, 198; 1 BvR 400/51)?
- Czy Facebook należy traktować wyłącznie jak podmiot prywatny czy też jak podmiot świadczący usługi o charakterze publicznym? Czy rozwój Facebooka może potencjalnie zagrażać procesom demokratycznym, poprzez dostęp podmiotu prywatnego do niezwykle dużej ilości informacji oraz możliwości samodzielnego ustalania regulaminu usług?
- Czy odpowiedzialność konsumencka w stosunku do użytkowników Facebooka to wystarczająca gwarancja zabezpieczająca przed ewentualnymi nadużyciami w przypadku korekt, zmian czy metod funkcjonowania Facebooka lub też jego polityki "redakcyjnej"?
- Czy Facebook może się kierować tylko i wyłącznie własnym regulaminem, czy też powinien uwzględniać jurysdykcję państwa, na terenie którego działa?
- Czy reguły działalności Facebooka mogą być oceniane wyłącznie przez pryzmat prawa krajowego czy też prawa unijnego?
- Czy w odniesieniu do reguł działalności Facebooka można stosować podobny sposób prawniczego rozumowania jak do prawa do zapomnienia, wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-131/12 Google Spain, rozstrzygnięta przez Trybunał Sprawiedliwości UE)? Jaką rolę może odegrać prawo Unii Europejskiej w ewentualnym kształtowaniu przyszłości Facebooka?
- Czy Facebook powinien stosować reguły dotyczące mowy nienawiści (oraz inne ograniczenia dotyczące wolności słowa) wynikające wyłącznie z prawa polskiego, czy też wynikające z prawa europejskiego? Jakie przesłanki dyskryminacyjne w odniesieniu do mowy nienawiści powinny znaleźć zastosowanie?
- Czy procedura "zawiadomienia i zdjęcia" (notice and takedown) powinna mieć takie samo zastosowanie do Facebooka, jak w przypadku typowych stron i portali internetowych?
- Czy procedura "zawiadomienia i zdjęcia" (notice and takedown) w jej pierwotnym wymiarze znajduje wciąż zastosowanie po wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Delfi przeciwko Estonii?
- Czy inne, dalej idące, zasady odpowiedzialności oraz możliwości zastosowania procedury notice and takedown powinny obowiązywać w przypadku anonimowych forów i grup?
- Czy Facebook może ponosić – jako osoba prawna – odpowiedzialność za brak aktywnej polityki w zakresie moderowania dyskusji na poszczególnych profilach i stronach? Czy z powodu potencjalnej odpowiedzialności cywilnej interes prywatnego użytkownika jest w takiej sytuacji mniej ważny?
- Czy podpisanie umowy na świadczenie usług poprzez stworzenie profilu na Facebooku poprzedzone jest właściwą i zrozumiałą instrukcją odnośnie granic wolności słowa oraz potencjalnej odpowiedzialności za słowo?
- Czy w Polsce możliwe jest prowadzenie portali na Facebooku przez legalnie działające organizacje pozarządowe oraz osoby publiczne, z zastosowaniem zaawansowanych zasad moderacji dyskusji?
Retransmisja dostępna jest tu:
.- Debata pokazała, że istnieje bardzo poważny problem i nad jego rozwiązaniem musimy wspólnie pracować – podsumował ponad trzygodzinną debatę Adam Bodnar.
W debacie zabrało głos ponad 30 osób.
Byli to:
Temat debaty
W ostatnich tygodniach doszło do zablokowania kilku stron na Facebooku. Działania te zostały podjęte w wyniku zawiadomień składanych przez organizacje pozarządowe.
Nie ulega wątpliwości, że Facebook, oprócz dyskusji na ważne i różnorodne tematy, służyć może także szerzeniu mowy nienawiści, czy też wypowiedzi nienawistnych pod adresem drugiej osoby. Wiele osób i organizacji doświadczyło tego indywidualnie.
Niemniej, w przypadku blokady całej strony pojawiają się pytania o słuszność takich działań, możliwości odwołania się, zaskarżenia decyzji, o jej uzasadnienie itd. Mnożą się wątpliwości, a nawet rodzą sią protesty.
Facebook na tyle intensywnie wkroczył w nasze życie, że stał się jednym z głównych metod przekazywania informacji. Bez Facebooka trudno już prawie wyobrazić sobie funkcjonowanie naszego życia publicznego. Tym bardziej, że Twitter czy Instagram pełnią inną rolę komunikacyjną, a pozostałe sieci społecznościowe nie cieszą się porównywalną popularnością.
Rzecznik Praw Obywatelskich – jako organizator debaty – nie opowiada się po żadnej ze stron sporu. Raczej chce zapoczątkować w ten sposób konsultacje społeczne. A w perspektywie podjąć wspólną dyskusję o kwestiach bardziej fundamentalnych – w jaki sposób media społecznościowe zmieniają nasze życie i metody komunikowania, jak się do tego mają gwarancje wolności słowa oraz jej ograniczenia wynikające z obowiązującego prawa, ale także czy system prawny nadąża za powyższą zmianą cywilizacyjną.