Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Nie można zaskarżyć działań dostawców hostingu. Odpowiedź MC

Data:
  • Ludzie skarżą się, że dostawcy hostingu usuwają określone informacje, uniemożliwiają  dostęp do nich lub je depozycjonują 
  • Nie ma możliwości odwołania się do organu, który - zgodnie z unijnym aktem o usługach cyfrowych - rozpoznawałby takie skargi, bo w Polsce do dziś nie przyjęto odpowiednich przepisów 
  • Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk pisze do sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusza Standerskiego
  • AKTUALIZACJA 4.11.2024: Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw (UC21) wprowadza do krajowego porządku prawnego przepisy, które zapewnią skuteczne stosowanie rozwiązań zawartych w Rozporządzeniu 2022/2065. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r. - odpowiada MC

Do RPO wpływają skargi na działalność dostawców usług hostingu w rozumieniu rozporządzenia 2022/2065 w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE. Chodzi o ograniczenia widoczności określonych informacji, związane m.in. z usuwaniem lub uniemożliwianiem dostępu do treści lub jej depozycjonowaniem. 

Kwestia ta jest przedmiotem uwagi RPO. Dotyczy bowiem poważnego i coraz powszechniejszego zagrożenia dla realizacji wolności wypowiedzi oraz wolności pozyskiwania i rozpowszechniania informacji w Internecie.

Wskazując obywatelom na przysługujące im środki działania, Rzecznik widzi problem niemożności egzekwowania przestrzegania przepisów powyższego aktu o usługach cyfrowych w drodze skargi, o której mowa w jego art. 53. Brak możliwości skorzystania ze skargi do koordynatora ds. usług cyfrowych jest związany z nieuchwaleniem przepisów wyznaczających organ pełniący rolę koordynatora i regulujących proces rozpoznawania takich skarg.

Brak takich regulacji w Polsce został dostrzeżony przez Komisję Europejską. 24 kwietnia 2024 r. podjęła ona decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Wysłano m.in. Polsce wezwanie do usunięcia uchybienia polegającego na opóźnieniu w wyznaczeniu koordynatorów ds. usług cyfrowych i przyznawaniu im stosownych uprawnień.

ZRPO Stanisław Trociuk zwraca się do min. Dariusza Standerskiego o wyjaśnienie przyczyn tego opóźnienia. Prosi także o informację nt. planowanego terminu skierowania do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw.

Odpowiedź Dariusza Standerskiego, sekretarza stanu w MC

Oficjalne prace nad wdrożeniem do polskiego porządku prawnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) rozpoczęły się w 2024 r. Termin rozpoczęcia prac legislacyjnych wpłynął na opóźnienie procesu wdrażania rozporządzenia w Polsce.

Wdrożenie rozporządzenia 2022/2065 odbywa się poprzez prowadzone prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw (wpis w wykazie prace legislacyjnych UC21). Przebieg prac jest dostępny na stronie RCL: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12383101/katalog/13045595#13045595.

Przedstawiony projekt wprowadza do krajowego porządku prawnego przepisy, które zapewnią skuteczne stosowanie rozwiązań zawartych w Rozporządzeniu, bez ich powielania i unikając kolizji z treścią przepisów unijnych. Uregulowania w prawie krajowym wymagają w szczególności kwestie mające odzwierciedlenie w przedmiotowym projekcie ustawy, tj.:

  • przepisy instytucjonalne dotyczące wyznaczenia koordynatora do spraw usług cyfrowych (Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej) i właściwych organów (Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) wraz z określeniem zakresu ich właściwości,

  • zasady postępowania przed organami i współpracy między organami - w prowadzeniu spraw wynikających z rozporządzenia,

  • proceduralne aspekty nakładania kar (przy czym maksymalna wysokość samych kar wynika wprost z rozporządzenia),

  • dostosowanie wymogów względem nakazów krajowych podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom oraz nakazów udzielenia informacji, do wymogów rozporządzenia,

  • związane z wejściem w życie Rozporządzenia zmiany w przepisach innych ustaw, które zawierają przepisy niezgodne z rozporządzeniem lub powielają jego regulacje.

Pierwsza tura uzgodnień międzyresortowych projektu była prowadzona od 14 marca 2024 r. z terminem zgłaszania uwag wynoszącym 30 dni. Mając na uwadze otrzymane stanowiska projekt uległ gruntownym zmianom. Z tego względu przeprowadzona została druga tura uzgodnień, a czas na przesyłanie stanowisk został wyznaczony na 21 dni. Obecnie projekt jest rozpatrywany przez Komitet Spraw Europejskich.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r.

Planowany termin wejścia w życie projektowanej ustawy to 30 dni od dnia ogłoszenia.

VII.564.97.2024

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski
Data:
Opis: Dochodzi odpowiedź MC
Operator: Łukasz Starzewski
Data:
Operator: Łukasz Starzewski