Jak władze usprawniają rejestrację i rozpatrywanie wniosków cudzoziemców na pobyt w Polsce? Odpowiedź MSWiA i statystyki
- Na zezwolenie na pobyt i pracę cudzoziemiec może czekać od 53 dni (na Podlasiu) do 254 dni (na Pomorzu), a na działalność gospodarczą – od 59 dni (na Warmii i Mazurach) do 344 dni (w Wielkopolsce)
- MSWiA w 2018 r. przeznaczyło dodatkowo 300 nowych etatów w urzędach wojewódzkich na obsługę wniosków cudzoziemców, a Urząd ds. Cudzoziemców zajął się informatyzacją procesu (by danych nie wpisywano ręcznie)
- Resort informuje też, że choć wnioski o zgodę na pobyt trzeba złożyć osobiście, a kolejka zajmuje więcej czasu niż przewidywany przez ustawę, to terminy można zachować, wysyłając wniosek wysłać pocztą, a dopiero potem stawić się na wezwanie w celu uzupełnienia danych
Przewlekłość postępowań w sprawach legalizacji pobytu cudzoziemców w Rzeczypospolitej pozostaje w zainteresowaniu resortu spraw wewnętrznych. Stara się on przeciwdziałać negatywnym skutkom tej sytuacji – napisała wiceministra SWiA Renata Szczęch w odpowiedzi na wystąpienie RPO z 10 sierpnia 2018 r.
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają liczne skargi na przewlekłość postępowań prowadzonych przez wojewodów w sprawach legalizacji pobytu cudzoziemców. Zgłaszają je zarówno cudzoziemcy, jak i ich pracodawcy. Ze skarg wynika, że nawet kilkanaście miesięcy trwa oczekiwanie na wydanie zezwolenia na pobyt czasowy, pobyt stały lub na pobyt i pracę.
Cudzoziemiec, który przyjeżdża do Polski na podstawie wizy, ma określony ustawowo czas złożenie wniosku o zgodę na pobyt (miesiąc do 45 dni - w zależności od tego, o jaką zgodę się ubiega). Problem w tym, że wniosek trzeba złożyć osobiście, pokazać dokumenty podróży i złożyć odciski palców. Jest to czynność na tyle pracochłonna, że same kolejki w urzędach bywają dłuższe niż przewidziany na złożenie dokumentów czas.
Aby poprawić sytuację, MSWiA podjęło „konkretne działania” – pisze min. Szczęch:
- Od stycznia zostały wzmocnione kadrowo urzędy wojewódzkie, które wydają decyzje w tej sprawie pobytu (o 198 etatów) oraz zezwolenia na pracę cudzoziemców (98 etatów). Etaty te zostały podzielone pomiędzy urzędy wojewódzkie proporcjonalnie do potrzeb. Działania w tym kierunku są kontynuowane, ale urzędy wojewódzkie nadal zmagają się z dużą liczbą prowadzonych postępowań. Dodatkowym czynnikiem utrudniającym ich funkcjonowanie jest znaczna fluktuacja kadr.
- Urząd do Spraw Cudzoziemców pracuje nad narzędziami, które umożliwią składanie wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych drogą elektroniczną. To powinno odciążyć urzędników, którzy teraz ręcznie wprowadzają dane do baz, a także może doprowadzić do bardziej zaawansowanego poziomu automatyzacji całego procesu.
- Organizacja pracy urzędów wojewódzkich leży w kompetencji ich kierowników. Niemal we wszystkich wydziałach ds. spraw cudzoziemców w urzędach wojewódzkich wymagane jest uprzednie zapisanie się na osobiste złożenie wniosku (taki wymóg nie dotyczy jedynie Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego). Urzędy wojewódzkie zdecydowały się na taki krok po to, by zapewnić możliwie sprawne funkcjonowania komórek organizacyjnych w warunkach wzmożonego wpływu nowych spraw.
Z osobistym złożeniem wniosku wiąże się nie tylko fizyczne przekazanie podpisanego przez cudzoziemca podania (na urzędowym formularzu), ale także sprawdzenie jego tożsamości na podstawie ważnego dokumentu podróży (który również należy okazać) oraz pobranie od niego odcisków linii papilarnych (umieszczanych na karcie pobytu).
Ograniczenia wynikające z limitów miejsc nie stanowią bezwzględnej przeszkody, aby skutecznie zainicjować postępowanie. Jeżeli zatem nie ma możliwości zapisania się na osobiste złożenie wniosku w terminie odpowiadającym legalnemu pobytowi cudzoziemca w Polsce, powinien on złożyć ten wniosek w biurze podawczym urzędu wojewódzkiego albo przesłać go pocztą.
Urząd do Spraw Cudzoziemców 25 października 2017 r. skierował do urzędów wojewódzkich rekomendację stosowania w drodze analogii art. 57 § 5 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego do oceny zachowania terminu złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy [art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach]. Chodzi o to, aby z zachowaniem tego terminu związać również nadanie przesyłki w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe. Taka rekomendacja miała na celu złagodzenie negatywnych konsekwencji faktycznych ograniczeń przyjmowania cudzoziemców, którzy chcieliby zrealizować wymóg osobistego stawiennictwa.
Średni czas oczekiwania na zgodę na pobyt czasowy w celu podjęcia pracy (na podst. art. 114 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach)
2016 2017 |
dni |
WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI |
179 |
WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI |
123 |
WOJEWODA LUBELSKI |
67 |
WOJEWODA LUBUSKI |
167 |
WOJEWODA ŁÓDZKI |
155 |
WOJEWODA MAŁOPOLSKI |
87 |
WOJEWODA MAZOWIECKI |
124 |
WOJEWODA OPOLSKI |
97 |
WOJEWODA PODKARPACKI |
58 |
WOJEWODA PODLASKI |
53 |
WOJEWODA POMORSKI |
254 |
WOJEWODA ŚLĄSKI |
106 |
WOJEWODA ŚWIĘTOKRZYSKI |
56 |
WOJEWODA WARMIŃSKO-MAZURSKI |
69 |
WOJEWODA WIELKOPOLSKI |
197 |
WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI |
124 |
Średni czas wydawania zgody na pobyt w celu prowadzenia działalności gospodarczej (art. 142 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach)
201S-2017 |
liczba dni |
WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI |
266 |
WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI |
142 |
WOJEWODA LUBELSKI |
109 |
WOJEWODA LUBUSKI |
231 |
WOJEWODA ŁÓDZKI |
173 |
WOJEWODA MAŁOPOLSKI |
117 |
WOJEWODA MAZOWIECKI |
150 |
WOJEWODA OPOLSKI |
131 |
WOJEWODA PODKARPACKI |
95 |
WOJEWODA PODLASKI |
66 |
WOJEWODA POMORSKI |
299 |
WOJEWODA ŚLĄSKI |
125 |
WOJEWODA ŚWIĘTOKRZYSKI |
102 |
WOJEWODA WARMIŃSKO-MAZURSKI |
59 |
WOJEWODA WIELKOPOLSKI |
334 |
WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI |
144 |
Średni czas wydawania zgody na pobyt na studia (art. 144 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach)
2016-2017 |
dni |
WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI |
118 |
WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI |
104 |
WOJEWODA LUBELSKI |
61 |
WOJEWODA LUBUSKI |
151 |
WOJEWODA ŁÓDZKI |
130 |
WOJEWODA MAŁOPOLSKI |
75 |
WOJEWODA MAZOWIECKI |
102 |
WOJEWODA OPOLSKI |
70 |
WOJEWODA PODKARPACKI |
47 |
WOJEWODA PODLASKI |
50 |
WOJEWODA POMORSKI |
183 |
WOJEWODA ŚLĄSKI |
85 |
WOJEWODA ŚWIĘTOKRZYSKI |
51 |
WOJEWODA WARMIŃSKO-MAZURSKI |
63 |
WOJEWODA WIELKOPOLSKI |
162 |
WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI |
79 |
Średni czas wydawania zgody na pobyt stały z powodu małżeństwa z obywatelem polskim i pobyt z rodzicem, będącym małżonkiem obywatela polskiego i posiadającym stosowne zezwolenie pobytowe (art. 158 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o cudzoziemcach)
2016-2017 |
dni |
WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI |
175 |
WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI |
114 |
WOJEWODA LUBELSKI |
75 |
WOJEWODA LUBUSKI |
187 |
WOJEWODA ŁÓDZKI |
150 |
WOJEWODA MAŁOPOLSKI |
102 |
WOJEWODA MAZOWIECKI |
125 |
WOJEWODA OPOLSKI |
87 |
WOJEWODA PODKARPACKI |
54 |
WOJEWODA PODLASKI |
51 |
WOJEWODA POMORSKI |
193 |
WOJEWODA ŚLĄSKI |
97 |
WOJEWODA ŚWIĘTOKRZYSKI |
58 |
WOJEWODA WARMIŃSKO-MAZURSKI |
70 |
WOJEWODA WIELKOPOLSKI |
206 |
WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI |
91 |
Średni czas wydawania zgody na pobyt stały
2016-2017 |
dni |
WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI |
140 |
WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI |
117 |
WOJEWODA LUBELSKI |
137 |
WOJEWODA LUBUSKI |
130 |
WOJEWODA ŁÓDZKI |
108 |
WOJEWODA MAŁOPOLSKI |
88 |
WOJEWODA MAZOWIECKI |
119 |
WOJEWODA OPOLSKI |
59 |
WOJEWODA PODKARPACKI |
48 |
WOJEWODA PODLASKI |
61 |
WOJEWODA POMORSKI |
146 |
WOJEWODA ŚLĄSKI |
98 |
WOJEWODA ŚWIĘTOKRZYSKI |
56 |
WOJEWODA WARMIŃSKO MAZURSKI |
82 |
WOJEWODA WIELKOPOLSKI |
145 |
WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI |
104 |
XI.540.10.2018