Sprawa odmowy umorzenia kary za brak opłaty za przejazd – WSA podzielił stanowisko Rzecznika
Obywatel został ukarany przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego za brak uiszczenia opłaty elektronicznej za przejazd po drodze krajowej. Sytuacja życiowa nie pozwala mu uregulować należności, jednak Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, do którego się zwrócił, odmówił umorzenia kary pieniężnej. Mężczyzna złożył więc skargę do sądu administracyjnego, a Rzecznik Praw Obywatelskich przystąpił do tego postępowania sądowego.
Rzecznik wskazał, że Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekroczył granice uznania administracyjnego, nie uzasadniając w sposób dostatecznie zindywidualizowany swojej odmowy. Organ nie wyjaśnił, które z okoliczności składających się na sytuację życiową i majątkową obywatela pozwoliły stwierdzić, że jest on w stanie uregulować należności.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podzielił stanowisko Rzecznika i uchylił zaskarżoną decyzję (sygn. V Sa/Wa 4412/15).