Zakaz prowadzenia łącznych zajęć dla studentów dziennych i zaocznych rodzi problemy na uczelniach. Pismo RPO do MEiN. Odpowiedź resortu
- Samorząd Studentów WPiA UW zwraca uwagę na problemy wynikające z zakazu prowadzenia zajęć łącznie dla studentów dziennych i zaocznych
- Zmusza to uczelnie do ograniczania oferty dydaktycznej i nie pozwala na elastyczną naukę, co nie wychodzi naprzeciw ani potrzebom uczelni, ani studentów
- Zakaz budzi wątpliwości RPO z punktu widzenia gwarantowanych w Konstytucji zasady równego traktowania i prawa do nauki
- RPO zachęca Ministra Edukacji i Nauki do korekty obecnych przepisów i uwzględnienia uwag studentów
- AKTUALIZACJA: Resort zapewnia, że ta kwestia może zostać rozważona w trakcie prac nad ewentualną kompleksową nowelizacją ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
Studenci wskazują, że konieczność tworzenia osobnych grup zajęciowych dla studentów dziennych i zaocznych prowadzi do sytuacji, gdy studentom stacjonarnym i niestacjonarnym proponowane są różniące się od siebie oferty edukacyjne. Ogranicza to możliwość wyboru przedmiotów przez studentów.
Zdarza się, że z uwagi na braki kadrowe niektóre przedmioty specjalizacyjne organizuje się tylko dla jednej z grup studentów. W rezultacie druga grupa nie ma możliwości zdobycia wiedzy z danej dziedziny.
Studenci podkreślają również, że nie przystaje to do ich potrzeb osobistych, ponieważ m.in. utrudnia łączenie nauki z pracą – co dla wielu z nich koniecznością.
Rzecznik wskazuje ministrowi, że uczelnie zobowiązane są do zapewnienia studentom takiego samego poziomu dydaktycznego niezależnie od wybranego przez nich trybu studiów.
Przywołuje orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził, że „zasada równego traktowania wymaga, aby studenci wyższej szkoły publicznej, bez względu na to, w jakim systemie odbywają studia, mieli zapewnioną możliwość korzystania […] przede wszystkim z tego samego poziomu nauczania, gwarantowanego poprzez odpowiednią organizację i obsadę kadrową zajęć dydaktycznych”.
Bezwzględny zakaz tworzenia mieszanych grup zajęciowych może stać w sprzeczności ze stanowiskiem TK.
Rzecznik zauważa wprawdzie, że wprowadzenie zakazu tworzenia mieszanych grup zajęciowych miało słuszny cel ukrócenia praktyk niektórych uczelni, polegających na uciążliwym kierowaniu studentów zaocznych na zajęcia odbywające się w tygodniu roboczym. Postuluje uwzględnienie uwag studentów i wprowadzenie kompromisowego rozwiązania, które będzie zarówno zapobiegało nadużyciom ze strony uczelni, jak i zapewniało studentom szerszy i bardziej elastyczny dostęp do zajęć.
VII.7033.3.2022
Załączniki:
- Dokument