Psycholog w każdej szkole? RPO pisze do MEN w sprawie takiego apelu NGO
- O wprowadzenie obowiązku zatrudniania psychologa w każdej szkole apeluje do MEN jedna z organizacji porządowych
- Wysoki poziom prób samobójczych dzieci i młodzieży wskazuje na ich poważne problemy
- Mogą je powodować m.in. presja szkolna, niepowodzenia w nauce, konflikty z rówieśnikami, nauczycielami i rodzicami
- RPO pyta ministra edukacji o postęp prac w oddziaływaniach placówek systemu oświaty na zdrowie psychiczne najmłodszych
Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło pismo Fundacji na rzecz Praw Ucznia, skierowane do Ministra Edukacji Narodowej. Zawiera ono apel o:
- wprowadzenie obowiązku zatrudniania psychologa w każdej szkole,
- przeprowadzenie wśród uczniów badania dotyczącego zaufania do szkolnych psychologów,
- zorganizowanie szkoleń dla nauczycieli w zakresie udzielania uczniom wymaganego wsparcia.
RPO interesuje się całym problemem z uwagi na ochronę prawa do nauki i prawa do ochrony zdrowia. Wiele problemów ze zdrowiem psychicznym objawia w okresie dojrzewania lub wcześniej. Jednym ze wskaźników kondycji psychicznej dzieci i młodzieży jest niestety liczba prób samobójczych, która utrzymuje się na wysokim poziomie. Mogą one być powodowane wieloma różnymi czynnikami, wśród których - w odniesieniu do najmłodszych - wymienia się presję szkolną, niepowodzenia w nauce, konflikty z rówieśnikami, nauczycielami i rodzicami.
Dlatego też jednym z najważniejszych zadań systemu oświaty powinno być towarzyszenie uczniom w poszukiwaniu rozwiązań wobec napotykanych wyzwań i trudności.
Wcześniejsze komunikaty Ministerstwa Edukacji Narodowej świadczyły, że resort dążył do tego, aby od 1 września 2019 r. w każdej szkole byli obecni specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jak wynika z odpowiedzi na interpelację z 13 sierpnia 2019 r., w ramach prowadzonych działań MEN rozpoczęło m. in. prace nad projektem wdrożenia do szkół mediacji szkolnych i mediacji rówieśniczych, jako metody rozwiązywania konfliktów i sporów oraz zapobiegania agresji i przemocy w relacjach społecznych. Rozpoczęło także prace nad zbudowaniem platformy do prowadzenia badań ankietowych online diagnozujących czynniki chroniące i czynniki ryzyka w szkołach i placówkach oświatowych.
MEN podkreślało konieczność zapewnienia współpracy różnych resortów oraz instytucji, które lokalnie zapewniają wsparcie dziecku i rodzinie, udzielając pomocy w specyficznych, właściwych dla siebie obszarach.
Zastępca RPO Stanisław Trociuk zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej o informacje co do postępu prac nad wyższą jakością oddziaływań placówek systemu oświaty w kwestii opieki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
VII.7037.18.2020
Załączniki:
- Dokument