Biuletyn Informacji Publicznej RPO

RPO w mediach o kryzysie wymiaru sprawiedliwości, ochronie praw przedsiębiorców i roli Rzecznika

Data:

Rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek udzielił wywiadu portalowi Strefa Biznesu. Mówił m.in., że do Biura napływają tysiące skarg, głównie dotyczących postępowań sądowych. Obywatele szukają pomocy RPO, ponieważ w gąszczu przepisów nie są w stanie skutecznie dochodzić swoich praw, a Rzecznik jest często jedyną instytucją, która może wnieść skargę nadzwyczajną lub przystąpić do postępowania.

Kryzys wymiaru sprawiedliwości 

Marcin Wiącek podczas rozmowy podkreślił, że długotrwały kryzys zaufania do wymiaru sprawiedliwości wynika głównie ze sporu o legalność części powołań sędziowskich po 2018 roku. Obywatele często nie wiedzą, czy wydane w ich sprawie wyroki są stabilne i czy nie zostaną zakwestionowane przez instytucje europejskie. To podważa podstawową rolę sądu jako instytucji dającej ostateczne i pewne rozstrzygnięcia. Według Rzecznika należałoby naprawić sytuację, przyjmując ustawy, które uporządkują status sędziów.

Prawa przedsiębiorców 

Przedsiębiorcy skarżą się do Biura RPO na nadmiar, niespójność i częste zmiany przepisów, krótkie terminy dostosowawcze, sprzeczne interpretacje urzędów oraz przewlekłe procedury. RPO w rozmowie podkreślił, że co nie jest zakazane, jest dozwolone dla obywatela, podczas gdy władza działa tylko na podstawie i w granicach prawa. W praktyce jednak administracja często nadużywa niejasności przepisów, podejmując decyzje na niekorzyść obywatela.

Rola RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich jest niejednokrotnie ostatnią deską ratunku dla obywateli. Dlatego niezwykle ważne jest aby skuteczność jego działania nie była ograniczona przez niestabilność systemu, zwłaszcza przez brak zaufania do sądów. Przywrócenie pełnej stabilności wymiaru sprawiedliwości jest kluczowe dla odbudowy zaufania do państwa i skutecznej ochrony praw człowieka.
 

Ważne linki:

Autor informacji: Anna Kabulska
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Anna Kabulska