Wzorce umowne przedsiębiorcy świadczącego usługi zdrowotne. Pismo do UOKiK
- Obywatel skarży się, że spółka świadcząca usługi zdrowotne wprowadza do umowy z konsumentem możliwość jej wypowiedzenia, bez zachowania terminu wypowiedzenia, w związku z osiągnięciem przez konsumenta 70. roku życia.
- Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich występuje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o rozważenie zbadania wzorców umownych tego przedsiębiorcy
W ramach praktyki opisanej przez obywatela, w przypadku umowy na czas nieokreślony wypowiedzenie umowy może nastąpić natychmiast po przekroczeniu wskazanego wieku. W przypadku umowy na czas określony, jeżeli w jej trakcie konsument osiągnie 70. rok życia, uprawnienie do natychmiastowego wypowiedzenia umowy powstaje po jej przekształceniu w umowę na czas nieokreślony.
Z przekazanych informacji wynika, że takie uregulowanie wprowadza się do wzorca umownego stosowanego wobec konsumentów.
Postanowienie takie może stanowić klauzulę opisaną w art. 385 pkt 15 k.c. Stanowi on, że w razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonym postanowieniem umownym jest to, które zastrzega dla kontrahenta konsumenta uprawnienie wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia.
Uwagę zwraca zwłaszcza fakt, że w myśl tego postanowienia wypowiedzenie umowy następuje bez stosownego okresu wypowiedzenia, a ważną przyczyną zdaje się osiągnięcie przez konsumenta określonego wieku. Przyjęcie, że może to być przesłanką determinującą natychmiastowe zaprzestanie świadczenia usług, może mieć charakter dyskryminujący. Ponadto może być również sprzeczne z dobrymi obyczajami, stanowiącymi punkt odniesienia przy ocenie abuzywnego charakteru postanowienia umownego.
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski prosi dyrektora Biura Analiz Sygnałów Konsumenckich UOKiK Karola Muża o rozważanie zasadności zbadania wzorców umownych przedsiębiorcy co do stosowania postanowienia umożliwiającego wypowiedzenie umowy bez stosownego okresu wypowiedzenia, ze względu na wiek osiągnięty przez konsumenta.
Pyta też, czy UOKiK dostaje sygnały od konsumentów w związku z problemami dotyczącymi tejże spółki lub innych przedsiębiorców z branży prywatnych usług zdrowotnych oraz czy analizowano sytuację konsumentów-seniorów na tym rynku.
V.7224.181.2025