Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Plany urządzenia lasu - zaskarżalne do sądów administracyjnych. Pozytywna opinia RPO do projektu nowelizacji ustawy o lasach

Data:
  • Nadanie formy decyzji administracyjnej rozstrzygnięciom w przedmiocie zatwierdzania planów urządzenia lasu to właściwe rozwiązanie - tak Rzecznik Praw Obywatelskich ocenia przepis projektu nowelizacji ustawy o lasach
  • Decyzje takie będą zatem mogły być kwestionowane przed sądami administracyjnymi, co od dawna postulował RPO
  • Zastępca RPO Adam Krzywoń wystąpił do podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Mikołaja Dorożały

ZRPO dziękuję za informację o opublikowaniu na stronach Rządowego Centrum Legislacji zaktualizowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach (UD61). Rzecznik uznaje za właściwe rozwiązanie przewidujące nadanie rozstrzygnięciom w przedmiocie zatwierdzania planów i uproszczonych planów (aneksów) formy decyzji administracyjnej (a co za tym idzie, stosowanie procedury kwestionowania ich przed sądami administracyjnymi). Jest to zgodne z sugestią RPO przekazaną w 2022 r. w toku prac nad senackim projektem noweli. 

Na aprobatę zasługuje także sposób określenia kręgu podmiotów uprawnionych do zaskarżenia zatwierdzenia do sądu administracyjnego, nie wykluczający a priori, również zgodnie z sygnalizacją RPO, że konkretne zatwierdzenie może naruszać czyjś indywidualny interes prawny, ale przewidujące "szczególną" (poza ogólną legitymacją wynikającą z Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) legitymację dla organizacji ekologicznych.

Biorąc pod uwagę, że poprzednie projekty - zarówno senacki, jak i pierwotna wersja projektu UD61 - mocno akcentowały rolę podmiotów instytucjonalnych (Prokuratury, Rzecznika Praw Obywatelskich) w kontroli procesu zatwierdzania planów urządzenia lasu, przewidując ich legitymację do zaskarżania aktów zatwierdzających, ZRPO zwraca uwagę na proponowane obecnie brzmienie art. 22c ust. 3 i art. 22d ust. 3 ustawy („skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia zamieszczenia, o którym mowa w art. […]”). 

Wyłączy to stosowanie ogólnych norm wynikających z art. 53 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w tym jego § 3, statuującego wydłużony, 6-miesięczny termin na wniesienie skargi do sądu administracyjnego m.in. przez prokuratora i Rzecznika Praw Obywatelskich. 

Jeżeli intencją projektodawcy pozostaje uwzględnienie Prokuratury i RPO jako efektywnych kontrolerów aktów zatwierdzających, rozważenia wymaga modyfikacja tych przepisów. Optymalnym rozwiązaniem dla osiągnięcia takiego celu – o ile, rzecz jasna, pozostaje on celem projektodawcy – będzie określenie wyłącznie momentu rozpoczęcia biegu terminu, a nie jego długości na wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Przy takiej redakcji zastosowanie znajdą wprost normy art. 53 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, także przywołany § 3, z tą modyfikacją, że zmianie ulegnie moment początkowy biegu terminu na wniesienie skargi.

V.022.18.2025

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski