Zasady podróży z psem asystującym. Pismo do Prezesa PLL "LOT".
- Osoby z niepełnosprawnością wzroku mają problemy przy procedurze zgłaszania przewozu psa asystującego samolotami PLL "LOT"
- Wypełnianie formularzy, wybieranie dat z kalendarza i dodawanie załączników jest dla nich trudne, a niekiedy niemożliwe
- Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Adam Krzywoń pisze w tej sprawie do prezesa Polskich Linii Lotniczych "LOT" SA Michała Fijoła
Rzecznik Praw Obywatelskich prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie wniosku osoby z niepełnosprawnością wzroku, dotyczącego procedury zgłoszenia przewozu psa asystującego samolotami PLL "LOT".
Jak wynika z korespondencji do RPO, jedynym kanałem zgłoszenia podróży z psem asystującym ma być wypełnienie formularza na stronie internetowej. W opinii wnioskodawcy, już sam fakt posługiwania się formularzem wyklucza część osób z niepełnosprawnością wzroku. Dla tej grupy osób wypełnianie formularzy, wybieranie dat z kalendarza i dodawanie załączników jest trudne, a niekiedy niemożliwe. Ponadto część czytników ekranu ma nie współpracować z tego rodzaju oprogramowaniem.
Największym wyzwaniem ma być liczba załączników niezbędnych do zgłoszenia psa asystującego (skany zarówno dokumentów psa i podpisanego ręcznie oświadczenia) oraz sposób ich sporządzenia. Jak wskazuje wnioskodawca, osoby niewidome z reguły nie składają podpisów na dokumentach w papierze bez kontroli osoby zaufanej, a w skrajnych sytuacjach nawet notariusza, gdyż nie są w stanie samodzielnie kontrolować treści oświadczenia i zlokalizować miejsca na złożenie podpisu. Oznacza to, że przynajmniej dla części osób z niepełnosprawnością wzroku samodzielne zgłoszenie podróży z psem asystującym jest niemożliwe.
Wnioskodawca zwraca również uwagę na nadmiarowe, w jego opinii, gromadzenie danych przez przewoźnika. Chodzi o skan podpisanego ręcznie oświadczenia o spełnianiu wymogów, podczas gdy sam fakt ich spełniania wynika z wymaganych do przedstawienia innych dokumentów. Wymagane ma być przesłanie skanów dokumentacji dotyczącej niepełnosprawności pasażera, co powoduje obawy, że przewoźnik będzie oceniał, czy podróż z psem asystującym jest zasadna w przypadku konkretnych osób.
ZRPO Adam Krzywoń prosi Prezesa PLL "LOT" o wyjaśnienia, zwłaszcza o poinformowanie, czy system zgłaszania przewozu psów asystujących był analizowany pod kątem dostępności, m.in. dla osób z niepełnosprawnością wzroku, a także – czy istnieje inny sposób zgłoszenia. Pyta też, czy odnotowano inne skargi od osób z niepełnosprawnościami korzystających z pomocy psów asystujących, a jeżeli tak, to jak zostały rozpatrzone.
XI.815.43.2025