Hałas z dyskotek w centrum Łodzi. Kolejne pismo po odpowiedzi wiceprezydenta miasta
- Mieszkańcy centrum Łodzi skarżą się na hałas z plenerowych dyskotek funkcjonujących latem w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej
- Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do prezydent miasta Hanny Zdanowskiej o odniesienie się do problemu i koordynację działań poszczególnych jednostek organizacyjnych UM, które są właściwe są do podjęcia działań
- AKTUALIZACJA 1.10.2024: Wobec stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu w dwóch lokalach Prezydent Miasta Łodzi wyda decyzje nakładające ograniczenie oddziaływania na środowisko. Skuteczność postępowań w sprawach o cofnięcie zezwoleń uzależniona jest zaś od udowodnienia bezpośredniego związku między zakłóceniami porządku publicznego, a sprzedażą napojów alkoholowych w danym punkcie - głosi odpowiedź władz miasta
- AKTUALIZACJA 13.11.2024: Potrzeba całościowych rozwiązań, które są możliwe do podjęcia zwłaszcza na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (szczegółowe określenie zasad ochrony przed hałasem w planach miejscowych) i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (kontrola zezwoleń na sprzedaż alkoholu) - pisze Rzecznik w kolejnym wystąpieniu
Od ponad dwóch lat mieszkańcy centrum Łodzi skarżą się na hałas z plenerowych dyskotek funkcjonujących latem w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej. W pismach do RPO wskazują, że działalność ta jest prowadzona wśród gęstej zabudowy śródmiejskiej. Oprócz głośnej, basowej muzyka, są to także krzyki uczestników i odgłosy tłuczonego szkła. Powoduje to częste interwencje służb ochrony porządku publicznego, których skutkiem nie jest jednak trwałe ograniczenie hałasu.
Biuro RPO prowadziło w tej sprawie korespondencję z Wydziałem Ochrony Środowiska Departamentu Ekologii i Klimatu Urzędu Miasta Łodzi, który - wykonując kompetencje Pani Prezydent wynikające z przepisów Prawa ochrony środowiska - podejmował i podejmuje nadal wobec podmiotów prowadzących uciążliwą działalność czynności w trybie art. 362 tej ustawy.
Działania te nie przynoszą jednak trwałego rozwiązania problemu. Np. klub mieszczący się przy ul. Piotrkowskiej 84, wobec którego w 2023 r. wydano decyzję o ograniczeniu oddziaływania na środowisko, zmienił lokalizację. W jego miejsce otwarto nowy, który także stał się przedmiotem skarg, lecz do którego nie znajdują zastosowania obowiązki orzeczone decyzją z 2023 r.
Dlatego RPO Marcin Wiącek zwraca się do Pani Prezydent o zbadanie sprawy. Prezydent miasta posiada bowiem kompetencje przewidziane w Prawie ochrony środowiska oraz ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu oraz Prawie budowlanym. Kompleksowe rozwiązanie problemu może bowiem wymagać z jednej strony analizy zgodności tej działalności z obowiązującymi na terenie centrum Łodzi planami miejscowymi, a z drugiej, niezbędne może się okazać rozważenie zmiany tych planów, które w zakresie ochrony przed hałasem zawierają bardzo ograniczone regulacje (sprowadzające się do uznania określonych terenów za chronione akustycznie jako tereny w strefie śródmiejskiej miasta powyżej 100 tys. mieszkańców).
Wskazane także będzie zbadanie, czy - wobec sygnalizowanych interwencji służb porządku publicznego - nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 18 ust. 10 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Odpowiedź Adama Pustelnika, pierwszego wiceprezydenta Miasta Łodzi
Prezydent Miasta Łodzi prowadzi dwa postępowania administracyjne w sprawie ograniczenia oddziaływania na środowisko podmiotów odpowiedzialnych za eksploatację urządzeń nagłaśniających w lokalach (...), zlokalizowanego przy ul. Piotrkowskiej (...) oraz (...) zlokalizowanego przy ul. Piotrkowskiej (...).
W dniach 30-31 sierpnia 2024 r., działający w imieniu Prezydenta Miasta Łodzi pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ przeprowadzili kontrolę ww. klubów, polegającą na wykonaniu pomiarów poziomu hałasu do środowiska. Realizację ww. zadania zlecono akredytowanemu laboratorium badawczemu. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów równoważnego dźwięku A wyrażonego wskaźnikiem LAeqN stwierdzono przekroczenie wartości dopuszczalnych hałasu.
W związku z powyższym na podstawie art. 362 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity w Dz. U. z 2024 r., poz. 54), Prezydent Miasta Łodzi wyda decyzje nakładające na ww. podmioty ograniczenie oddziaływania na środowisko.
Odnosząc się do kwestii zastosowania wobec podmiotów odpowiedzialnych za funkcjonowanie klubów plenerowych - art. 18 ust. 10 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151 ze zm.), informuję, że zgodnie z ww. art. zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych organ zezwalający cofa w przypadku powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.
Jednocześnie wyjaśniam, że skuteczność postępowań w sprawach o cofnięcie zezwoleń uzależniona jest od udowodnienia istnienia bezpośredniego związku między zakłóceniami porządku publicznego, a sprzedażą napojów alkoholowych w danym punkcie handlowym lub gastronomicznym. Zbyt głośna muzyka, czy przekroczenie norm hałasu w godzinach nocnych same w sobie nie dają podstawy do wydania decyzji o cofnięciu zezwoleń, ponieważ w toku postępowania administracyjnego nie jest możliwe ustalenie ww. związku. W przypadku jednakże, gdy organy porządkowe podczas prowadzonych czynności ujawnią zaistnienie związku przyczynowego danego zdarzenia ze sprzedażą napojów alkoholowych w określonym punkcie sprzedaży i powiadomią organ zezwalający o poczynionych ustaleniach zainicjowane zostaną niezwłocznie postępowania w sprawach o cofnięcie zezwoleń.
Kolejne pismo do Wiceprezydenta Łodzi
Dziękując za wyjaśnienia ZRPO Valeri Vachev podkreśla, że RPO jest znany fakt prowadzenia przez Prezydenta Miasta postępowań administracyjnych. Motywem, który skłonił Rzecznika do wystąpienia było natomiast to, że działania te mogą okazać się niewystarczające do rozwiązania opisanych problemów.
Wydanie decyzji ograniczającej działalność konkretnego podmiotu w danej lokalizacji może przynieść jedynie chwilową ulgę mieszkańcom. Potencjalna skala problemów sugeruje potrzebę całościowych rozwiązań, które są możliwe do podjęcia zwłaszcza na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (szczegółowe określenie zasad ochrony przed hałasem w planach miejscowych) i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (kwestie kontroli zezwoleń na sprzedaż alkoholu i liczby punktów podawania i ich usytuowanie).
Mając to na względzie, Valeri Vachev prosi o uzupełnienie przedstawionych wyjaśnień i poinformowanie, czy Prezydent Miasta Łodzi jest gotowa rozważyć podjęcie tego rodzaju działań generalnych.
V.7203.22.2024