Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Hałas z dyskotek w centrum Łodzi. Odpowiedź wiceprezydenta miasta

Data:
  • Mieszkańcy centrum Łodzi skarżą się na hałas z plenerowych dyskotek funkcjonujących latem w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej
  • Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do prezydent miasta Hanny Zdanowskiej o odniesienie się do problemu i koordynację działań poszczególnych jednostek organizacyjnych UM, które są właściwe są do podjęcia działań
  • AKTUALIZACJA 1.10.2024: Wobec stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu w dwóch lokalach Prezydent Miasta Łodzi wyda decyzje nakładające ograniczenie oddziaływania na środowisko. Skuteczność postępowań w sprawach o cofnięcie zezwoleń uzależniona jest zaś od udowodnienia bezpośredniego związku między zakłóceniami porządku publicznego, a sprzedażą napojów alkoholowych w danym punkcie  - głosi odpowiedź władz miasta

Od ponad dwóch lat mieszkańcy centrum Łodzi skarżą się na hałas z plenerowych dyskotek funkcjonujących latem w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej. W pismach do RPO wskazują, że działalność ta jest prowadzona wśród gęstej zabudowy śródmiejskiej.  Oprócz głośnej, basowej muzyka, są to także krzyki uczestników i odgłosy tłuczonego szkła. Powoduje to częste interwencje służb ochrony porządku publicznego, których skutkiem nie jest jednak trwałe ograniczenie hałasu.

Biuro RPO prowadziło  w tej sprawie korespondencję z Wydziałem Ochrony Środowiska Departamentu Ekologii i Klimatu Urzędu Miasta Łodzi, który - wykonując kompetencje Pani Prezydent wynikające z przepisów Prawa ochrony środowiska - podejmował i podejmuje nadal wobec podmiotów prowadzących uciążliwą działalność czynności w trybie art. 362 tej ustawy. 

Działania te nie przynoszą jednak trwałego rozwiązania problemu. Np. klub mieszczący się przy ul. Piotrkowskiej 84, wobec którego w 2023 r. wydano decyzję o ograniczeniu oddziaływania na środowisko, zmienił lokalizację. W jego miejsce otwarto nowy, który także stał się przedmiotem skarg, lecz do którego nie znajdują zastosowania obowiązki orzeczone decyzją z 2023 r.

Dlatego RPO Marcin Wiącek zwraca się do Pani Prezydent o zbadanie sprawy. Prezydent miasta posiada bowiem kompetencje przewidziane w Prawie ochrony środowiska oraz ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu oraz Prawie budowlanym. Kompleksowe rozwiązanie problemu może bowiem wymagać z jednej strony analizy zgodności tej działalności z obowiązującymi na terenie centrum Łodzi planami miejscowymi, a  z drugiej, niezbędne może się okazać rozważenie zmiany tych planów, które w zakresie ochrony przed hałasem zawierają bardzo ograniczone regulacje (sprowadzające się do uznania określonych terenów za chronione akustycznie jako tereny w strefie śródmiejskiej miasta powyżej 100 tys. mieszkańców). 

Wskazane także będzie zbadanie, czy - wobec sygnalizowanych interwencji służb porządku publicznego - nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 18 ust. 10 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Odpowiedź Adama Pustelnika, pierwszego wiceprezydenta Miasta Łodzi

Prezydent Miasta Łodzi prowadzi dwa postępowania administracyjne w sprawie ograniczenia oddziaływania na środowisko podmiotów odpowiedzialnych za eksploatację urządzeń nagłaśniających w lokalach (...), zlokalizowanego przy ul. Piotrkowskiej (...) oraz (...) zlokalizowanego przy ul. Piotrkowskiej (...).

W dniach 30-31 sierpnia 2024 r., działający w imieniu Prezydenta Miasta Łodzi pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ przeprowadzili kontrolę ww. klubów, polegającą na wykonaniu pomiarów poziomu hałasu do środowiska. Realizację ww. zadania zlecono akredytowanemu laboratorium badawczemu. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów równoważnego dźwięku A wyrażonego wskaźnikiem LAeqN stwierdzono przekroczenie wartości dopuszczalnych hałasu.

W związku z powyższym na podstawie art. 362 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity w Dz. U. z 2024 r., poz. 54), Prezydent Miasta Łodzi wyda decyzje nakładające na ww. podmioty ograniczenie oddziaływania na środowisko.

Odnosząc się do kwestii zastosowania wobec podmiotów odpowiedzialnych za funkcjonowanie klubów plenerowych - art. 18 ust. 10 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151 ze zm.), informuję, że zgodnie z ww. art. zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych organ zezwalający cofa w przypadku powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.

Jednocześnie wyjaśniam, że skuteczność postępowań w sprawach o cofnięcie zezwoleń uzależniona jest od udowodnienia istnienia bezpośredniego związku między zakłóceniami porządku publicznego, a sprzedażą napojów alkoholowych w danym punkcie handlowym lub gastronomicznym. Zbyt głośna muzyka, czy przekroczenie norm hałasu w godzinach nocnych same w sobie nie dają podstawy do wydania decyzji o cofnięciu zezwoleń, ponieważ w toku postępowania administracyjnego nie jest możliwe ustalenie ww. związku. W przypadku jednakże, gdy organy porządkowe podczas prowadzonych czynności ujawnią zaistnienie związku przyczynowego danego zdarzenia ze sprzedażą napojów alkoholowych w określonym punkcie sprzedaży i powiadomią organ zezwalający o poczynionych ustaleniach zainicjowane zostaną niezwłocznie postępowania w sprawach o cofnięcie zezwoleń.

V.7203.22.2024

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski
Data:
Opis: Dochodzi odpowiedź Łodzi
Operator: Łukasz Starzewski
Data:
Operator: Łukasz Starzewski