Sprawa fotoradarów i kamer na drogach. Pismo do Głównego Inspektora Transportu Drogowego
- Nadal istnieje luka prawna co do przepisów wykonawczych do ustawy w zakresie urządzeń rejestrujących naruszenia zasad ruchu drogowego
- Rzecznik Praw Obywatelskich występował w tej sprawie do Ministra Infrastruktury już w 2018 r. Od tego czasu nic się jednak w tym zakresie nie zmieniło.
- Zastępca RPO Stanisław Trociuk pyta głównego inspektora transportu drogowego Artura Czapiewskiego o działania dla zapewnienia prawidłowej praktyki rejestrowania prędkości aut przez fotoradary i kamery
Chodzi o sprawę urządzeń rejestrujących, z uwzględnieniem progów prędkości, dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości oraz przetwarzania przez nie zarejestrowanych danych, biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości (art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym).
Do Biura RPO wpływają wnioski obywateli wskazujące na brak rozporządzenia wykonawczego do tejże ustawy. Wskazują na obawy co do braku funkcjonowania tej regulacji w praktyce.
Po zbadaniu sprawy w BRPO ujawniono istotne luki w zakresie uregulowania i możliwego funkcjonowania art. 129h ust. 5 pkt 3 p.r.d.
Problem ten RPO przedstawił już w piśmie do Ministra Infrastruktury z 10 sierpnia 2018 r. Wskazał na brak odpowiednich przepisów wykonawczych do art. 129h ust. 5 p.r.d. 1 stycznia 2016 r., uchylono bowiem poprzednie rozporządzenie, lecz nie wydano nowego. Rzecznik pytał, kiedy odpowiednie przepisy będą wydane.
W odpowiedzi z 12 września 2018 r. Minister Infrastruktury odpisał, że przedmiot uchylanego rozporządzenia może być uregulowany w innych, już istniejących rozporządzeniach. Wskazał, że możliwe jest ulokowanie przepisów wykonawczych do art. 129h ust. 5 pkt 3 p.r.d. w rozporządzeniu MSWiA z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego, zastąpionego przez aktualnie obowiązujące rozporządzenie z 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego.
Jednakże w tym rozporządzeniu nie ujęto sposobu dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości, dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.
W efekcie istnieje luka prawna w zakresie przepisów wykonawczych do tej ustawy. Od czasu wskazanej korespondencji nie wydano przepisów wykonawczych do art. 129h ust. 5 pkt 3 p.r.d.
Z uwagi na to, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nadzoruje fotoradary oraz urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, Stanisław Trociuk zwraca się o wskazanie praktyki GITD w tym zakresie, a także działań podjętych dla zapewnienia prawidłowej praktyki rejestrowania prędkości przez urządzenia stacjonarne.
II.511.366.2025