Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Osoba w kryzysie bezdomności nie zarejestruje auta. Pismo BRPO do Ministerstwa Infrastruktury

Data:
  • Składając wniosek o rejestrację samochodu, trzeba podać adres właściciela pojazdu
  • Osoby w kryzysie bezdomności, które nie mają meldunku, mogą nie otrzymać dowodu rejestracyjnego auta tylko dlatego, że nie są w stanie wskazać adresu swego pobytu czy zamieszkania
  • Wydaje się, że do korespondencji z organem wystarczy, by wnioskodawca podał adres do korespondencji, którym może być np. adres poczty elektronicznej - wskazuje Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich w piśmie do Ministerstwa Infrastruktury 

Rzecznikowi zasygnalizowano problem ze składaniem przez osoby w kryzysie bezdomności i bez meldunku wniosku o rejestrację samochodu. Jednym z obligatoryjnych elementów takiego wniosku jest adres właściciela. Jest on bowiem zamieszczany w dowodzie rejestracyjnym. 

Tymczasem osoby w kryzysie bezdomności nie mają zazwyczaj ani stałego, ani czasowego miejsca pobytu. Przebywają niekiedy w pomieszczeniach, którym nie nadano numeracji porządkowej (nr budynku i lokalu). Nie mogą zatem wskazać swego adresu.
Wniosek, w którym nie ma informacji o adresie właściciela pojazdu może zostać - jako niekompletny - negatywnie zweryfikowany przez starostę. To zaś oznacza odmowę zarejestrowania auta.

Tym samym osoba zainteresowana uzyskaniem dowodu rejestracyjnego, który jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie samochodu do ruchu, może go nie otrzymać tylko dlatego, że nie jest w stanie wskazać adresu pobytu (zamieszkania).

Rzecznik zdaje sobie sprawę, że osoba ubiegająca się o rejestrację auta musi podać swoje dane umożliwiające właściwemu organowi kontaktowanie się z nią w sprawach urzędowych. Wydaje się jednak, że do prowadzenia korespondencji pomiędzy organem dokonującym rejestracji pojazdów a wnioskodawcą wystarczy, gdy wnioskodawca poda adres do korespondencji, którym może być np. adres poczty elektronicznej. 

W orzecznictwie wskazuje się, że adresem wnioskodawcy składającego podanie do organu administracji publicznej może być adres poczty elektronicznej. W wyroku z 15 października 2019 r., sygn. akt II OSK 1864/19, Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, że jeśli wnioskodawca, nie mając stałego i tymczasowego miejsca zamieszkania, wskazuje adres, a jest nim adres poczty elektronicznej, wówczas spełnia wymóg z art. 63 § 2 K.p.a. Podaje bowiem swój adres, który umożliwia skomunikowanie się z organem.

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski zwraca się do dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury Renaty Rychter o zbadanie problemu, ustosunkowanie się do uwag RPO i o stanowisko.

V.511.611.2024

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski
Data:
Operator: Łukasz Starzewski