Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Koronawirus. Czy wyrzucą babcię z sanatorium? Czy mogę przyjąć gości - pytania na infolinię RPO 800-676-676

Data:

Starsza Pani przyjechała do Zabrza na leczenie. Ma opłacony pobyt w hotelu do 13 listopada. Kierownictwo hotelu poinformowało ją, że ma się wyprowadzić do północy (mimo, że brak było przepisów na godz. 15 w dniu 6.11.2020 r.) – jak to jest z pobytami już rozpoczętymi w hotelach i jak wyglądają obostrzenia dotyczące usług hotelarskich na dzień dzisiejszy.

Z dniem 7 listopada weszły w życie kolejne obostrzenia w związku ze stanem epidemii. W opublikowanymi w Dzienniku Ustaw pod poz.1972 zmianami dotychczas obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.X.2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii w § 6 ust.2 określone zostały warunki funkcjonowania hoteli.

2.  Do dnia 29 listopada 2020 r. prowadzenie usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238 oraz z 2020 r. poz. 374 i 568) jest dopuszczalne, z wyłączeniem działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, wykonywanej na terenie prowadzenia usług hotelarskich, wyłącznie:

  1. w zakresie działalności hoteli robotniczych lub hoteli dla pracowników sezonowych (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 55.90.Z);
  2. dla gości:
  • korzystających z tych usług w ramach podróży służbowej, o której mowa w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, lub podróży wykonywanej w związku z czynnościami służbowymi lub zawodowymi, lub związanymi z wykonywaniem działalności gospodarczej,
  • będących zawodnikami korzystającymi z tych usług w czasie zgrupowań i współzawodnictwa sportowego,
  • będących osobami wykonującymi zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
  • będących pacjentami i ich opiekunami, jeżeli konieczność zapewnienia im zakwaterowania wynika z warunków określonych dla danego świadczenia opieki zdrowotnej.

2a. Prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na terenie prowadzenia usług hotelarskich, jest dopuszczalne wyłącznie dla gości, o których mowa w ust. 2, których pobyt wynosi co najmniej jedną dobę hotelową.

2aa. Potwierdzeniem odpowiednio podróży albo zgrupowania i współzawodnictwa sportowego, albo wykonywania zawodu medycznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, albo konieczności zapewnienia zakwaterowania wynikającego z warunków określonych dla danego świadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa w ust. 2 pkt 2, jest odpowiednio dokument wystawiony przez pracodawcę albo polski związek sportowy, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133), albo podmiot wykonujący działalność leczniczą, albo pisemne oświadczenie gościa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

2ab. Do prowadzenia usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych stosuje się przepisy ust. 11-11c, 13 i 14.

2b.  Prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 9, na terenie prowadzenia usług hotelarskich, jest dopuszczalne wyłącznie dla gości, o których mowa w ust. 2, których pobyt wynosi co najmniej jedną dobę hotelową, pod warunkiem zapewnienia, aby:

  • goście realizowali obowiązek zakrywania ust i nosa, o którym mowa w § 27 ust. 1, do czasu zajęcia przez nich miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje;
  • goście zajmowali co drugi stolik i odległość między stolikami wynosiła co najmniej 1,5 m, chyba że między stolikami znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika;
  • obsługa realizowała obowiązek zakrywania ust i nosa, o którym mowa w § 27 ust. 1.

W analizie zgłoszonego problemu pomocna będzie treść pkt 2 d) dot. możliwości korzystania z usług hotelowych przez pacjentów (i ich opiekunów), jeżeli  konieczność zapewnienia im zakwaterowania wynika z warunków określonych dla danego świadczenia zdrowotnego.

Przepisy nie określają czy goście, którzy mieli wcześniej wykupiony pobyt mogą pozostać w hotelu, zgodnie z planami.

Cytowana w pytaniu informacja o konieczności opuszczenia hotelu do północy w dniu 6 listopada zapewne wiąże się z tym, że zmiana rozporządzenia wchodzi w życie z dniem 7 listopada 2020 r.

Pan kupił bilet kolejowy w związku z wyjazdem do sanatorium. Ponieważ wyjazd jest niemożliwy, chciał zwrócić bilet. Uzyskał informację, że od ceny biletu zostanie potrącone 15% jako opłata manipulacyjna. Pan uważa, że nie powinien ponosić opłaty, gdyż wyjazd nie doszedł do skutku nie z jego winy.

Zgodnie z komunikatami na stronie przewoźnika PKP , dotyczące zwrotu biletów zakupionych przed 4 marca 2020 r. Zwrot należności za bilety na przejazd tymi pociągami dokonywany był  w pełnej wysokości, bez potrącania odstępnego.

Jednakże,  na stronie przewoźnika pojawiła się informacja, że zwroty biletów zakupionych po 4 marca 2020 r. dokonywane są na warunkach określonych w regulaminach czyli :"według obowiązujących przepisów, jeśli bilet zostanie zwrócony do 15 minut przed odjazdem pociągu ze stacji wsiadania wskazanej na bilecie, to system zwraca nam 85 proc. kwoty za bilet ważny na przejazd pociągiem EIP, EIC, IC, TLK".

Odnosząc się do kwestii konkretnego problemu z pytania,  w pierwszej kolejności zasadne jest złożenie reklamacji do przewoźnika, z wnioskiem o wypłatę potrąconej kwoty za zwrot biletu i powołanie się na nadzwyczajne okoliczności, wywołane pandemią związaną z wirusem Covid-19. Fakt, wystąpienia wszelkich ograniczeń, nakazów i zakazów spowodował ograniczenia w działaniach wielu podmiotów gospodarczych, w tym także podmiotów świadczących usługi lecznicze jakimi są sanatoria. Zatem pasażer nie był, w stanie przewidzieć takiej sytuacji ani swoim działaniem temu zapobiec.

W ciągu 30 dni spółka kolejowa powinna zająć stanowisko, w sprawie składanej reklamacji.
W przypadku niezadowolenia z uzyskanej odpowiedzi mamy prawo do złożenia odwołania, w tym przypadku spółka kolejowa ma 14 dni na odpowiedź.

Na pewno, warto też skorzystać z pomocy instytucji dedykowanej w tego rodzaju sporach z przewoźnikiem jakim jest Rzecznik Praw Pasażera Kolei:

https://www.pasazer.gov.pl/o-rzeczniku,

  • 801 044 080 -dla połączeń z telefonów stacjonarnych,
  • 22 460 40 80 dla połączeń wykonywanych z telefonów komórkowych.
  • Rzecznik Praw Pasażera Kolei będzie mógł reprezentować nas w sporze z przewoźnikiem.

Czy można zrobić spotkanie towarzyskie w sobotę?

Pan pyta, czy może zorganizować w najbliższą sobotę, spotkanie towarzyskie z znajomymi w domu na 12 osób ? - ograniczenia odnośnie zgromadzeń i zakres ich zastosowania, czy dotyczą tylko przestrzeni publicznej, czy również prywatnych mieszkań i domów?

Zgodnie z § 28 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii do odwołania zakazuje się organizowania zgromadzeń rozumianych zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. - Prawo o zgromadzeniach, które byłyby liczniejsze niż 5 osób. Również inne zgromadzenia niż rozumiane zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. - Prawo o zgromadzeniach nie mogą być organizowane, a to na podstawie §  28 ust. 9 ww. rozporządzenia. Od tych ogólnych zasad zostały jednak przewidziane pewne wyjątki. Tak m.in. stanowi § 28 ust. 9 pkt 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym od zakazu organizowania zgromadzeń są wyłączone imprezy i spotkania do 20 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie. Zatem jeśli spotkanie towarzyskie w gronie 12 znajomych ma się odbyć w domu gospodarza to nie powinno to rodzić problemów prawnych – stan prawny na dzień 9.11.2020 r.

Do rozważenia pozostaje jednak kwestia organizowania tego typu spotkania z uwzględnieniem panującej sytuacji epidemicznej. Nasze zachowania przede wszystkim powinny być motywowane bezpieczeństwem sanitarnym i próbą zahamowania rozpowszechniania się wirusa, czemu na pewno nie sprzyjają spotkania z dużą grupą znajomych, z którymi na co dzień bezpośredniego kontaktu nie utrzymujemy.

Autor informacji: Wydział Przyjęć Interesantów
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Monika Okrasa