Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Dlaczego dostaję zasiłek chorobowy z ZUS z opóźnieniem – pytanie na infolinię obywatelską RPO

Data:

Pani w ciąży skarży się na ZUS za opóźnienie w wypłacie zasiłku chorobowego, które jest tłumaczone  przez ZUS trudną sytuacją wynikającą ze stanu epidemii koronawirusa.

W okresie epidemii wywołanej przez wirus SARS-CoV-2 pracownicy infolinii Biura Rzecznika Praw Obywatelskich odbierają od obywateli sygnały o opóźnieniach w wypłatach świadczeń z ZUS, szczególnie zasiłków chorobowych i macierzyńskich. Długotrwałość postępowania ZUS ma istotny wpływ na sytuację finansową wnioskodawców. W wielu przypadkach ten stan znacząco rzutuje na ich sytuację rodzinną.

Dodatkowym problem jest utrudniony osobisty kontakt z organem rentowym. Obywatele sygnalizują niemożność nawiązania telefonicznego kontaktu z właściwym oddziałem ZUS, celem uzyskania informacji na temat złożonego wniosku o wypłatę świadczenia.

W dniu 10 lipca 2020 r. Rzecznik skierował wystąpienie do Prezesa ZUS sygnalizując powyższe problemy i prosząc o informacje czy i jakie środki zaradcze zostaną wprowadzone w celu wyeliminowania występujących przypadków wielomiesięcznego oczekiwania na wypłatę należnych świadczeń.

W odpowiedzi z dnia 29 lipca 2020 r. ZUS wyjaśnił, eż monitorowany jest stan obsługi spraw, a także podejmowane są działania, które usprawniają obsługę wniosków o świadczenie. Jak wynika z treści odpowiedzi udzielonej Rzecznikowi, w okresie pandemii zwiększył się zakres zadań wykonywanych przez ZUS (wnioski o nowe świadczenia i uprawnienia wynikające z uchwalonych przepisów Tarcz Antykryzysowych: świadczenie postojowe, zwolnienie z opłacania składek, wypłata dodatkowego zasiłku opiekuńczego). W piśmie zamieszczone zostały szczegółowe dane liczbowe.

Ponadto w odpowiedzi poinformowano, że podejmowane są starania aby świadczenia były wypłacane terminowo, a opóźnienia występowały sporadycznie. Wprowadzono np. nowe instrumenty informatyczne, które przyspieszają i usprawniają obsługę wniosków. Dokonano przesunięcia pracowników z innych komórek do obsługi wniosków o zasiłki.

Kolejną interwencję w tej sprawie Rzecznik podjął w dniu 11 sierpnia 2020 r. kiedy to ponownie zwrócił się do ZUS, wskazując na dalsze problemy obywateli. W odpowiedzi ZUS z dnia 21 lipca 2020 r. po raz kolejny przedstawiono szczegółowe dane liczbowe obrazujące zwiększenie wpływu wniosków oraz zapewniono, że pomimo zdarzających się opóźnień, wszystkie należne świadczenia w razie choroby i macierzyństwa są świadczeniobiorcom sukcesywnie wypłacane.

Niestety, Rzecznik nadal odbiera sygnały wskazujące na sytuacje opóźnień w wypłacie świadczeń. Wobec tego, w dniu 1 lipca 2021 r. Rzecznik skierował do ZUS kolejne wystąpienie zwracając uwagę na te przypadki i prosząc o informacje jakie środki zaradcze zostaną wprowadzone w celu ich wyeliminowania.

Dodatkowe informacje i pisma Rzecznika można znaleźć na stronach:

Stan prawny na dzień 2 lipca 2021 r.

Autor informacji: Wydział Przyjęć Interesantów
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Agnieszka Jędrzejczyk
Data:
Operator: Agnieszka Jędrzejczyk
Data:
Operator: Agnieszka Jędrzejczyk