Dlaczego dostaję zasiłek chorobowy z ZUS z opóźnieniem – pytanie na infolinię obywatelską RPO
Pani w ciąży skarży się na ZUS za opóźnienie w wypłacie zasiłku chorobowego, które jest tłumaczone przez ZUS trudną sytuacją wynikającą ze stanu epidemii koronawirusa.
W okresie epidemii wywołanej przez wirus SARS-CoV-2 pracownicy infolinii Biura Rzecznika Praw Obywatelskich odbierają od obywateli sygnały o opóźnieniach w wypłatach świadczeń z ZUS, szczególnie zasiłków chorobowych i macierzyńskich. Długotrwałość postępowania ZUS ma istotny wpływ na sytuację finansową wnioskodawców. W wielu przypadkach ten stan znacząco rzutuje na ich sytuację rodzinną.
Dodatkowym problem jest utrudniony osobisty kontakt z organem rentowym. Obywatele sygnalizują niemożność nawiązania telefonicznego kontaktu z właściwym oddziałem ZUS, celem uzyskania informacji na temat złożonego wniosku o wypłatę świadczenia.
W dniu 10 lipca 2020 r. Rzecznik skierował wystąpienie do Prezesa ZUS sygnalizując powyższe problemy i prosząc o informacje czy i jakie środki zaradcze zostaną wprowadzone w celu wyeliminowania występujących przypadków wielomiesięcznego oczekiwania na wypłatę należnych świadczeń.
W odpowiedzi z dnia 29 lipca 2020 r. ZUS wyjaśnił, eż monitorowany jest stan obsługi spraw, a także podejmowane są działania, które usprawniają obsługę wniosków o świadczenie. Jak wynika z treści odpowiedzi udzielonej Rzecznikowi, w okresie pandemii zwiększył się zakres zadań wykonywanych przez ZUS (wnioski o nowe świadczenia i uprawnienia wynikające z uchwalonych przepisów Tarcz Antykryzysowych: świadczenie postojowe, zwolnienie z opłacania składek, wypłata dodatkowego zasiłku opiekuńczego). W piśmie zamieszczone zostały szczegółowe dane liczbowe.
Ponadto w odpowiedzi poinformowano, że podejmowane są starania aby świadczenia były wypłacane terminowo, a opóźnienia występowały sporadycznie. Wprowadzono np. nowe instrumenty informatyczne, które przyspieszają i usprawniają obsługę wniosków. Dokonano przesunięcia pracowników z innych komórek do obsługi wniosków o zasiłki.
Kolejną interwencję w tej sprawie Rzecznik podjął w dniu 11 sierpnia 2020 r. kiedy to ponownie zwrócił się do ZUS, wskazując na dalsze problemy obywateli. W odpowiedzi ZUS z dnia 21 lipca 2020 r. po raz kolejny przedstawiono szczegółowe dane liczbowe obrazujące zwiększenie wpływu wniosków oraz zapewniono, że pomimo zdarzających się opóźnień, wszystkie należne świadczenia w razie choroby i macierzyństwa są świadczeniobiorcom sukcesywnie wypłacane.
Niestety, Rzecznik nadal odbiera sygnały wskazujące na sytuacje opóźnień w wypłacie świadczeń. Wobec tego, w dniu 1 lipca 2021 r. Rzecznik skierował do ZUS kolejne wystąpienie zwracając uwagę na te przypadki i prosząc o informacje jakie środki zaradcze zostaną wprowadzone w celu ich wyeliminowania.
Dodatkowe informacje i pisma Rzecznika można znaleźć na stronach:
- https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-zus-coraz-bardziej-spoznia-sie-z-wyplatami-swiadczen-z-ubezpieczenia-chorobowego
- https://www.rpo.gov.pl/pl/content/zus-iskala-opoznien-w-wyplacaniu-swiadczen-rpo-koronawirus
- https://www.rpo.gov.pl/pl/content/opoznienia-wyplat-z-ubezpieczenia-chorobowego-rpo-interweniuje-w-zus
Stan prawny na dzień 2 lipca 2021 r.