Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Warmińsko-mazurska aplikacja DEAF HELP 112 dla osób głuchych znowu działa. Co roku przychodzi na nią 20 wezwań o pomoc

Data:
  • O zagrożeniu wyłączeniem pilotażowego programu dla osób głuchych poinformowali RPO uczestnicy spotkania regionalnego w Olsztynie.
  • Aplikacja DEAF HELP 112 była wielkim osiągnięciem województwa warmińsko-mazurskiego. Korzystało z niej 300 osób.
  • Aplikacja po rozwiązaniu problemów działa poprawnie

Osoby, które dotychczas korzystały z aplikacji, poczuły się zagrożone, środowisko głuchych okradzione z efektów ich pracy. Obecni na spotkaniu z RPO w Olsztynie poprosili Adama Bodnara o pomoc: „Pan będzie umiał wytłumaczyć o co nam chodzi, bo nas urzędnicy nie zawsze rozumieją. Mamy kłopot, żeby napisać pismo do ministra tak, żeby nas zrozumiał”.

W województwie warmińsko- mazurskim aplikacja działa dla obecnych użytkowników. Wskutek zmiany polityki prywatności google, zablokowany został dostęp dla osób chcących zarejestrować się do aplikacji. W maju udało się uporać z problemem, a Warmińsko- Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie opłacił koszty związane z działaniem aplikacji. 

Jak osoba głucha może wezwać pomoc z numeru 112?

Wiele osób głuchych sprawnie posługuje się językiem polskim i rozumie rozmówcę czytając z  ust. Ale nie da się tej umiejętności wykorzystać przez telefon. Niektórzy wyślą w tej sytuacji SMS, ale dla części będzie to niemożliwe. Wśród głuchych są osoby, które mniej sprawnie posługują się językiem polskim – dla części z nich narzędziem komunikacji jest język migowy (Polski Język Migowy lub System Znaków Migowych). Dla nich najbardziej intuicyjnym sposobem komunikacji na odległość w sytuacji stresu będzie system obrazów.

Dlatego tak ważnym osiągnięciem była pilotażowa aplikacja obrazkowa przygotowana we współpracy z Olsztyńskim Stowarzyszeniem Głuchych. Została wprowadzona w 2014 r. w województwie warmińsko-mazurskim, teraz jednak przestała działać, bowiem zakładano, że zastąpi ją aplikacja ogólnopolska.

Aplikacja DEAF HELP 112 służyła do przyjmowania zgłoszeń alarmowych od osób głuchych i słabosłyszących. Powstała w ramach porozumienia, które w 2014 roku podpisał wojewoda warmińsko-mazurski z Olsztyńskim Stowarzyszeniem Głuchych. Przygotowanie i wdrożenie aplikacji zawdzięczamy wysiłkom Centrum Zarządzania Kryzysowego w Olsztynie, które działało w ścisłej współpracy ze środowiskiem osób głuchych – użytkownikami aplikacji. Celem było maksymalne uproszczenie sposobu zgłoszenia zagrożenia i wezwania pomocy. Pisanie, które często sprawia problem głuchym, zastąpione zostało obrazami. Dzięki temu obsługa aplikacji stała się intuicyjna.

Aplikacja obrazkowa jest absolutnie niezbędna dla tych, którzy nie znają języka polskiego, zatem nie potrafią napisać smsa lub napisać go w sposób zrozumiały dla osoby słyszącej. Głusi korzystają czasem w języku polskim ze składni języka migowego. To powoduje, że komunikat jest niezrozumiały dla słyszących.

W aplikacji obrazkowej dostępnych było 18 kategorii zdarzeń.

Aby wysłać zgłoszenie, należało wskazać kategorię zdarzenia, adres i ewentualne uwagi dotyczące zdarzenia. Pełna funkcjonalność aplikacji dostępna była dla osób zarejestrowanych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W listopadzie 2016 r. w bazie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie zarejestrowanych było ok 300 osób, a za pomocą aplikacji przyjmowano ponad dwadzieścia zgłoszeń w ciągu roku. Może pomogła uratować czyjeś zdrowie lub życie. Aplikacja działała na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i jak dotąd była jedyną taką w Polsce.

Dlatego też MSWiA postanowiło stworzyć ogólnopolską pilotażową aplikację mobilną służącą do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112 na bazie doświadczeń województwa warmińsko-mazurskiego. Aplikacja, nad którą pracowało MSWiA, miała być dostępna na wszystkich urządzeniach mobilnych (telefon, tablet z systemem Android w wersji powyżej 4.4). Aby skorzystać z aplikacji, wymagana miała być również rejestracja (imię i nazwisko, adres mail, data urodzenia, pesel, numer telefonu) oraz akceptacja regulaminu. Zgłoszenia alarmowe miały wykorzystywać interfejs graficzny, aby użytkownik w sposób dotykowy mógł określać parametry zdarzenia takie jak kategoria zdarzenia, miejsce zdarzenia, typ obrażeń itp. Kategorie zgłoszeń musiały być intuicyjne i czytelne dla użytkownika. Pilotażowe uruchomienie aplikacji dla użytkowników planowane było na IV kwartał 2018 r.

Do dziś aplikacja ogólnopolska nie została uruchomiona.

Dlatego tak poważnym problemem było wyłączenie aplikacji DEAF HELP 112. Na szczęście nie na długo. 

  • Rzecznik Praw Obywatelskich zajmuje się sprawami osób głuchych nie tylko stojąc na straży praw zapisanych w Konstytucji (zasady równego traktowania a także obowiązku wsparcia państwa dla osób z niepełnosprawnościami), ale także jako istytucja zobowiązania do czuwania nad tym, jak Polska realizuje ratyfikowaną przez siebie Konwencję ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami
  • W pracy tej Rzecznika wspiera komisja ekspertów ds. osób głuchych.
Autor informacji: Agnieszka Jędrzejczyk
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: AnetaKosz

Zobacz także