Kanały komunikacji w ramach procedury zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów – od 25 grudnia 2024 r.
- Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, Rzecznik Praw Obywatelskich swoje kompetencje w zakresie przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych zacznie realizować od dnia 25 grudnia 2024 roku
- Od tej daty RPO będzie przyjmował zgłoszenia o naruszeniach prawa, wstępnie je weryfikował i przekazywał organom publicznym właściwym do podjęcia działań następczych. Rzecznik będzie również samodzielnie rozpoznawał zgłoszenia dotyczące konstytucyjnych praw i wolności, jeżeli żaden inny organ nie będzie właściwy w danej sprawie
- Zgłoszenia zewnętrzne będą przyjmowane wyłącznie przez dedykowane kanały, które zostaną uruchomione 25 grudnia 2024 roku
Ustawa weszła w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów regulujących kwestie zgłoszeń zewnętrznych. Zgodnie z artykułem 64 ustawy, te wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia, czyli 25 grudnia 2024 roku. Wtedy też RPO i inne organy publiczne będą mogły przyjmować zgłoszenia zewnętrzne.
Od 25 września 2024 roku sygnalista, który pracuje lub jest powiązany innego rodzaju relacją związaną z wykonywaniem pracy lub realizacją umów z organizacją, ma już możliwość złożenia zgłoszenia według procedury zgłoszeń wewnętrznych w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego.
Przepisy dotyczące zgłoszeń zewnętrznych zgodnie z ustawą wchodzą w życie 25 grudnia 2024 roku i od tej daty Rzecznik Praw Obywatelskich będzie realizował działania w zakresie ochrony sygnalistów dokonujących zgłoszeń zewnętrznych i ujawnień publicznych.
Również w grudniu zostaną uruchomione bezpieczne kanały zgłoszeń zewnętrznych dlatego informujemy, że do tego czasu zgłoszeń zewnętrznych nie należy kierować na ogólnodostępne kanały kontaktu z BRPO.
Od 25 grudnia 2024 roku sygnalista będzie mógł dokonać zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich:
- poprzez dedykowany formularz, który będzie dostępny na stronie Zespołu do spraw Sygnalistów,
- podczas konsultacji z pracownikiem z Zespołu do spraw Sygnalistów (po uprzedniej informacji od osoby chcącej dokonać zgłoszenia i umówieniu się na spotkanie),
- pocztą tradycyjną,
- dzwoniąc na infolinię obsługującą zgłoszenia zewnętrzne.
Proponowane wyżej opcje kontaktu dedykowane zgłoszeniom zewnętrznym zapewnią kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich odpowiednie zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych oraz pozwolą na trwałe przechowywanie informacji w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego w ramach kompetencji Zespołu do spraw Sygnalistów.