Seniorzy ofiarami firm naciągających na "bezpłatne badania". RPO zbadał taką sprawę - UOKiK nałożył karę
- 85-letniego pana Ireneusza zaproszono na "bezpłatne leczenie" do prywatnej placówki w Katowicach. Poddano go tam "leczeniu polem magnetycznym”, za co obciążono kwotą 2,8 tys. zł
- Ponadto miało dojść do zawarcia umowy na drogi abonament medyczny, której pan Ireneusz nie mógł skutecznie wypowiedzieć
- RPO podjął interwencję u Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta i w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Spółka prowadząca instytut, gdzie "leczono” 85-latka, została ukarana ponadmilionową karą przez UOKiK - za niedozwolone wzorce umów i naruszanie interesów konsumentów
Pełnomocnik Terenowy Rzecznika Praw Obywatelskich w Katowicach podjął z urzędu sprawę na podstawie artykułu „Gazety Wyborczej” z 2018 r. pt. "85-latek zaproszony na leczenie. Naciągnęli mnie na 2800 zł”.
Sprawa dotyczyła zaproszenia na "bezpłatne leczenie”. W "instytucie" nie przeprowadzono ani badania lekarskiego pana Ireneusza, ani wywiadu. Doszło zaś do rzekomego "leczenia polem magnetycznym”, za które zobowiązano go do zapłaty 2800 zł (zapłacił tysiąc) . Ponadto na skutek podpisania podsuniętych dokumentów miało dojść do zawarcia umowy na drogi abonament medyczny, której pan Ireneusz nie mógł skutecznie wypowiedzieć.
RPO wystąpił w tej sprawie do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta w Katowicach.
Otrzymał odpowiedź, że konsument konsultował kwestię rozliczenia zawartej umowy. Nie przedstawił dokumentów z nią związanych; zgłosił zaś wątpliwości co do ewentualnej dopłaty 1,8 tys. zł. Konsument uzyskał poradę, aby nie dopłacać do kwoty tysiąca zł, uiszczonej w dniu "badania”. Konsumentowi złożono też deklarację o włączeniu się rzecznika do postępowania, gdyby firma podjęła próbę egzekucji kwoty 1,8 tys. zł.
Po wymianie przez RPO korespondencji z UOKiK ustalono zaś, że Urząd prowadził dwa postępowania przeciw warszawskiej spółce działającej pod różnymi nazwami w całej Polsce.
Postępowania te dotyczyły naruszania zbiorowych interesów konsumentów oraz stosowania niedozwolonych postanowień umów zawieranych przez spółkę z konsumentami. Chodziło o zmiany warunków umów, automatycznego ich przedłużania, możliwości wypowiedzenia oraz kar umownych. Oba postępowania zakończono wydaniem przez Prezesa UOKiK decyzji 26 lipca 2019 r.
W sprawie o uznanie za niedozwolone postanowień wzorców umów nakazano zaniechania zakwestionowanych klauzul umownych i nałożono 571 600 zł kary.
W postępowaniu ws. podejrzenia stosowania przez spółkę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów nakazano zaniechanie stosowania określonych działań i nałożono 536 957 zł kary.
Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
BPK.7224.1.2019