Zasady uzyskiwania zgody przez rektora wyższej uczelni od jej rady na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego. Odpowiedź MNiSzW
- Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o doprecyzowanie zasad uzyskiwania zgody przez rektora wyższej uczelni od jej rady na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego
- Podczas prac nad projektem nowelizacji PSWN, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozważy zaproponowanie zmiany art. 125 ust. 4 PSWN, aby zasady uzyskiwania przez rektora zgody na podjęcie dodatkowego zajęcia zarobkowego jednoznacznie wskazywały tryb jej uzyskiwania przez nowo wybranego rektora, ze wskazaniem odpowiedniego terminu, w jakim zgoda ma być wyrażona, pozwalającego rektorowi na ewentualne wygaszenie zobowiązań zaciągniętych przed wyborem.
Na gruncie jednej ze spraw prowadzonej w BRPO pojawiły się wątpliwości interpretacyjne co do art. 125 ust. 4 ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z nim wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego przez rektora uczelni publicznej wymaga uzyskania od rady uczelni zgody, wydawanej na okres kadencji.
W wyroku z 4 lutego 2025 r. (sygn. akt III OSK 1011/23) Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że celem tego przepisu było ograniczenie zarobkowej aktywności rektorów, która nie wynika z ustawowych obowiązków rektora jako nauczyciela akademickiego. W konsekwencji rektor, realizując zajęcia mieszczące się w ramach jego obowiązków jako nauczyciela akademickiego, nie jest zobligowany do uzyskiwania zgody rady uczelni. Stanowisko takie zbieżne jest z prezentowanym przez RPO poglądem w tym postępowaniu NSA.
Sąd ten przyjął także, że aby zgoda mogła spełniać swój cel, powinna mieć charakter uprzedni i wywoływać skutek prawny począwszy od chwili jej wyrażenia. W ocenie RPO interpretacja NSA, przy obecnym brzmieniu art. 125 ust. 4 PSWN, może rodzić praktyczne trudności. W postępowaniu przed NSA Rzecznik wskazywał, że przyjęcie obowiązku zgody przed podjęciem dodatkowego zajęcia zarobkowego prowadzi do konieczności uznania, że już w pierwszym dniu kadencji rektor, niemający zgody rady uczelni na kontynuowanie zajęć podjętych przed sweym wyborem, naraża się na wygaszenie mandatu.
Poważne wątpliwości może też budzić dopuszczalność zwrócenia się do rady o zgodę przez osobę niebędącą jeszcze rektorem (rektora elekta). Rada uczelni nie jest zaś związana żadnym terminem na wyrażenie zgody, a zatem w razie zwlekania z podjęciem uchwały negatywne skutki opóźnienia ponosiłby wyłącznie rektor.
Ustawodawca dostrzegł praktyczną trudność związaną z uzyskaniem zgody na dodatkowe zajęcia wobec reelekcji i przyjął, że wówczas uprzednio wyrażona zgoda ulega przedłużeniu o 4 miesiące. W przypadku nieuzyskania zgody, rektor zaprzestaje wykonywania dodatkowego zajęcia zarobkowego w terminie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia kadencji. Takie rozwiązanie, precyzyjnie określające termin na uzyskanie przez rektora zgody, ma istotne znaczenie gwarancyjne w kontekście surowej sankcji za brak zgody.
RPO Marcin Wiącek prosi min. Marcina Kulaska o rozważenie zasadności podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do doprecyzowania zasad uzyskiwania zgody przez rektora, tak aby jednoznacznie wskazywały na tryb jej uzyskiwania przez nowo wybranego rektora, ze wskazaniem odpowiedniego terminu, w jakim zgoda ma być wyrażona, co pozwoliłoby rektorowi na ewentualne wygaszenie zobowiązań zaciągniętych przed wyborem. Zwraca się też do ministra o stanowisko i informację o podjętych działaniach.
Odpowiedź Marii Mrówczyńskiej, podsekretarz stanu w MNiSzW
W odpowiedzi na pismo z dnia 12 maja 2025 r. o sygn. VII.7037.57.2023.AT, uprzejmie dziękuję za przekazaną analizę regulacji dotyczących uzyskiwania przez rektora uczelni publicznej zgody rady uczelni na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego zawartych w art. 125 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 z późn. zm.), zwanej dalej: „PSWN”, zwracającą uwagę na praktycznie aspekty stosowania tych regulacji oraz pojawiające się w tym zakresie wątpliwości interpretacyjne.
Mając powyższe na uwadze, informuję, iż podczas prac nad projektem nowelizacji PSWN, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozważy zaproponowanie zmiany brzmienia art. 125 ust. 4 PSWN, w takim kierunku, aby zasady uzyskiwania przez rektora zgody na podjęcie dodatkowego zajęcia zarobkowego jednoznacznie wskazywały tryb uzyskiwania takiej zgody przez nowo wybranego rektora, ze wskazaniem odpowiedniego terminu, w jakim zgoda ma być wyrażona, pozwalającego rektorowi na ewentualne wygaszenie zobowiązań zaciągniętych przed wyborem.
VII.7037.57.2023