Deklaracja dostępności serwisu bip.brpo.gov.pl
Wstęp Deklaracji
Rzecznik Praw Obywatelskich zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do https://bip.brpo.gov.pl strony internetowej Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.
Data publikacji strony internetowej: 2019-09-20.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-12-17.
Status pod względem zgodności
Niniejsza strona internetowa jest częściowo zgodna, z powodu niezgodności wymienionych poniżej.
Treści niedostępne:
- brak opisów alternatywnych i tytułów dla części zdjęć i obrazków,
- część dokumentów PDF posiada błędy w warstwie tekstowej (po skanowaniu/OCR),
- dokumenty PDF nie są poprawnie odczytywane przez programy dla osób niewidzących (np. nieprawidłowo przygotowane tabele, wykresy, obrazki, brak sekcji nawigacyjnych, tytułu itp.),
- brak audio deskrypcji dla materiałów multimedialnych.
Wyłączenia:
- filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej, poprawienie dostępności strony niosłoby za sobą nadmierne obciążenia dla podmiotu publicznego,
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia: 2019-09-20.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Serwis nie zawiera skrótów klawiaturowych, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Mariusz Masłowiecki, koordynator do spraw dostępności w BRPO, adres poczty elektronicznej koordynator.dostepnosci@brpo.gov.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 22 55 17 795. Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargi na brak zapewnienia dostępności można składać pod adresem Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa osobiście lub za pośrednictwem poczty oraz na adres mailowy biurorzecznika@brpo.gov.pl.
Postępowanie odwoławcze
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
Do budynku prowadzi wejście od al. Solidarności z poziomu chodnika. Przy drzwiach jest punkt nawigacyjno-informacyjny TOTUPOINT.
Do przedsionka wejść można przez dowolne z dwóch automatycznie otwieranych na zewnątrz drzwi. Za drzwiami jest długi na ok. 4 metry przedsionek, którego podłoga jest wyłożona wykładziną. Pod prawą i pod lewą ścianą ustawione są krzesła dla osób oczekujących. Z przedsionka już dalej przechodzi się przez pojedyncze drzwi, zlokalizowane na środku przeciwległej ściany. Prowadzą one do holu wejściowego. Przed drzwiami po prawej stronie znajduje się plan tyflograficzny.
Recepcja znajduje się po prawej stronie od wejścia. W budynku jest winda z oznakowaniem w alfabecie brajla. Dla osób na wózkach dostępne są wszystkie pomieszczenia w części głównej budynku w tym sala konferencyjna na 1 piętrze. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze, po lewej stronie od wejścia.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku są pętle indukcyjne w pokojach przyjęć interesantów i na sali konferencyjnej. Mogą z nich skorzystać osoby słabosłyszące (zarówno korzystające z aparatów, implantów, jak i bez nich).
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
W recepcji można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy urzędu. Usługa jest bezpłatna dla osób głuchych.
Przed budynkiem wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, ul. Długa 23/25, 00-238 Warszawa
Do budynku prowadzi wejście przez dziedziniec od ul. Długiej. Na filarze pomiędzy bramą wjazdową i furtką na teren Rzecznika Praw Obywatelskich jest punkt nawigacyjno-informacyjny TOTUPOINT.
Do wejścia prowadzą schody. Przy schodach znajduje się podjazd dla wózków. Recepcja znajduje się po prawej stronie od wejścia.
Po prawej stronie znajduje się plan tyflograficzny. Po przejściu przez przedsionek, skręcamy w prawo i ponownie w prawo. Plan jest ustawiony odwrotnie do kierunku wejścia przed oknem.
W budynku jest winda z oznakowaniem w alfabecie brajla. Dla osób na wózkach dostępne są wszystkie pomieszczenia w budynku. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze, po lewej stronie od wejścia za bramkami. Należy iść do końca korytarza, a następnie skręcić w lewo i później w prawo. Drogę to toalety wskazują oznaczenia na stojakach. Na ul. Długiej w pobliżu budynku wyznaczone są dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku jest pętla indukcyjna na sali konferencyjnej. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
W budynku nie można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, ul. Puławska 99a, 02-595 Warszawa
Do budynku można wejść jedynie po wcześniejszym umówieniu spotkania. Przy umawianiu wizyty należy wskazać potencjalne trudności i bariery w związku z własnymi potrzebami.
Budynek ma pięć pięter, a wejście do niego prowadzi z poziomu chodnika od ulicy Puławskiej. Miejsca parkingowe znajdują się przed budynkiem wzdłuż ulicy Puławskiej oraz na tyłach gdzie zlokalizowany jest parking z wyznaczonymi 2 miejscami dla osób z niepełnosprawnościami. W budynku nie ma poczekalni.
Aby dostać się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich należy skontaktować się z pracownikiem portierni, wybierając na znajdującym się po prawej stronie wejścia domofonie przycisk nr 1. Domofon znajduje się na wysokości powyżej 1 metra. Po przejściu przez hol i minięciu portierni znajdują się cztery schody. W celu skorzystania z windy, należy wejść schodami na wysoki parter, a następnie skręcić w prawo. Winda posiada przyciski sterujące z oznakowaniem w alfabecie Braille’a. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich usytuowane jest na czwartym piętrze naprzeciwko windy.
Aby dostać się do biura należy zadzwonić na recepcję (czarny wideodomofon z jednym przyciskiem).
W budynku nie ma oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Na klatce schodowej zamontowane są poręcze.
W Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich nie ma toalety dostępnej. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym, psem przewodnikiem i psem sygnalizującym.
W budynku nie można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego.
Dostępność tłumacza języka migowego
Swój problem można przedstawić Rzecznikowi Praw Obywatelskich korzystając z usługi tłumaczenia na język migowy. To tak zwany wideotłumacz. Przychodząc do Biura Rzecznika (al. Solidarności 77) istnieje możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego, za pośrednictwem specjalnego programu i kamery. Tłumacz porozumiewa się wówczas z osobą głuchą i z pracownikiem biura. Osoba głucha może połączyć się też z tłumaczem przez internet (on-line).
Informacje dodatkowe
Automatyczna walidacja strony www pod kątem jej dostępności walidatorami online, nie jest w pełni miarodajna i nie zastąpi obiektywnych testów wykonanych przez osoby z niepełnosprawnościami. W związku z tym Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich dąży do przeprowadzenia corocznych audytów dostępności swoich stron.