Jak sprawić, by centra powiadamiania ratunkowego były dostępne dla osób niesłyszących?
W 2015 roku w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie uruchomiono bramkę sms do przyjmowania zgłoszeń alarmowych od osób niesłyszących. Kolejnym krokiem ułatwiającym kontakt ze służbami ratunkowymi było stworzenie specjalnie zaprojektowanej aplikacji na urządzenia mobilne, którą pod koniec ubiegłego roku wprowadzono w stolicy Warmii i Mazur.
O tym jak działa ta aplikacja opowiadali rzecznikowi praw obywatelskich przedstawiciele Olsztyńskiego Stowarzyszenia Głuchych oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie i działającego tam Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Uczestnicy spotkania zastanawiali się, jak sprawić by rozwiązania ułatwiające osobom niesłyszącym kontakt ze służbami ratunkowymi zostały wprowadzone także w innych polskich miastach.
Podstawowym celem projektu realizowanego w Olsztynie jest maksymalne uproszenie wprowadzania treści zgłoszenia. Pisanie, które często sprawia problem niesłyszącym, zastąpione zostało obrazami. Dzięki temu obsługa aplikacji staje się intuicyjna. Aby wysłać zgłoszenie należy wskazać kategorię zdarzenia, adres i ewentualne uwagi dotyczące zdarzenia.