Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Do NRL ws. potrzeby zapewnienia osobom głuchym możliwości porozumienia się podczas wizyty u lekarza

Data:


Rzecznikowi szczególnie bliskie są sprawy osób niepełnosprawnych, w tym osób głuchych. Osoby te, porozumiewające się polskim językiem migowym bądź systemem językowo-migowym, nierzadko natykają się na barierę komunikacyjną podczas załatwiania spraw z osobami słyszącymi, czy choćby w trakcie wizyty u lekarza. W takich przypadkach niezbędna jest obecność osoby trzeciej, mogącej pełnić rolę tłumacza. Tę funkcję często wykonują słyszące dzieci głuchych rodziców. W ocenie Rzecznika powierzanie takiej odpowiedzialnej roli małoletnim może mieć negatywny wpływ na ich rozwój, a także prowadzi do naruszenia ustawy o języku migowym i innych środkach porozumiewania się. W związku z powyższym należy zachęcić podmioty lecznicze do korzystania z usługi profesjonalnego tłumacza, znającego specjalistyczne słownictwo medyczne, bądź usługi wideotłumacza, gdzie niezbędny jest tylko komputer z dostępem do internetu. Tego typu rozwiązania zapewnią lekarzom najlepszą komunikację z niesłyszącym pacjentem. Rzecznik zwraca się z prośbą o poinformowanie o działaniach podejmowanych w przedstawionej sprawie.

Ważne linki:

Załączniki:

Autor informacji: Monik@ Foremniak
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Mariusz Masłowiecki - BIP
Data:
Operator: Mariusz Masłowiecki - BIP