Do MF ws. nieprawidłowości związanych z zarządzeniem Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów
Wątpliwości Rzecznika wzbudziła treść zarządzenia Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów, które nakładając na pracowników niezajmujących wyższych stanowisk w służbie cywilnej obowiązek składania informacji o zamiarze podjęcia zajęcia zarobkowego narusza art. 80 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
Z uwagi na charakter zupełny regulacji prawnej zawartej w art. 80, niedopuszczalne jest zamienianie lub uzupełnianie materii ustawowej, związanej z podejmowaniem dodatkowego zatrudnienia i zajęć zarobkowych w jakimkolwiek akcie prawnym. Tymczasem przepisy ww. zarządzenia rozszerzają bezpodstawnie regulację ustawową. Rzecznik zwróciła ponadto uwagę, że unieważnianie zgód na dodatkowe zatrudnienie lub zajęcia zarobkowe, udzielonych przed dniem wejścia w życie kwestionowanego zarządzenia, skutkować może problemami dla radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie Finansów, którzy na podstawie tychże zgód powzięli określone zobowiązania. Szef Służby Cywilnej oraz Wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych w dużym stopniu podzielili zgłoszone przez Rzecznika uwagi.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o poinformowanie o zajętym stanowisku i rozważenie podjęcia stosownych działań zmierzających do wyeliminowania nieprawidłowości związanych z przywołanym zarządzeniem.