20 tysięcy złotych zniknęło z konta kobiety, która dostała mail wyglądający jak wiadomość z jej banku
20 tysięcy złotych zniknęło z konta kobiety, która dostała mail wyglądający jak wiadomość z jej banku, Prokuratura umorzyła sprawę, ale Rzecznik ją bada.
O sprawie pisał już „Dziennik Bałtycki”. Poszkodowana dostała na swój adres mailowy email z banku, w którym miała rachunek. W treści emaila napisano, że dostęp do serwisu został zablokowany i dlatego trzeba kliknąć na link do rzekomej strony internetowej banku pozwalający na odblokowanie dostępu do konta. Ofiara wyłudzenia „weszła w link” umieszczony w treści wiadomości i po ukazaniu się strony logowania jej banku wpisała numer klienta, hasło oraz zaznaczyła hasło „zaloguj”. Jak się później okazało, zarówno mail jak i adres do strony internetowej banku były fałszywe, a z konta kobiety ubyło 20 tysięcy złotych. To klasyczna metoda tzw. phishingu.
Ofiara phishingu złożyła wprawdzie zawiadomienie o przestępstwie, ale śledczy umorzyli postępowanie wobec niewykrycia sprawcy czynu. Po analizie sprawy, Rzecznik napisał do prokuratury nadrzędnej, że decyzja prokuratury była przedwczesna.
Nie przeprowadzono bowiem czynności w ramach tzw. międzynarodowej pomocy prawnej. Mimo tego śledczy nadal nie podejmują sprawy na nowo. BPG.7000.6.2015