Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Sprawa dla Rzecznika Praw Pacjenta [art. 9 – Dostępność, art. 25 – Zdrowie]*

Data:

Pani Joanna z niepełnosprawnym mężem pojechała do odległego o 100 km Koszalina na rezonans magnetyczny. Badania się nie odbyły, ponieważ nikt nie pomógł przenieść mężczyzny z wózka na rezonans.

„Nie mamy możliwości badania pacjentów niechodzących. Do gabinetu nie można wjechać wózkiem inwalidzkim, bo jest on metalowy, a rezonans emituje duże pole elektromagnetyczne. Trzeba od drzwi do łóżka pokonać dystans dwóch-trzech metrów. (…) Nasze pielęgniarki nie mogą tego robić. Zgodnie z przepisami kobiety mogą dźwigać w pracy do 25 kg, ten pan ważył około 100. To nie szpital, tu nie ma noszowych” – powiedziała koordynatorka pracowni rezonansu. [Serwis Głosu Pomorza 24.pl] W głowie się nie mieści…

Podczas szkolenia dla Koalicji Infolinii z zakresu praw pacjenta oraz działalności Rzecznika Praw Pacjenta poruszono wiele tematów niezwykle przydatne dla każdego z nas. Niby wszyscy je znamy, ale czasem istnieje konieczność powołania się na konkretne źródło. Stanowi je załącznik do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 484), tzw. „Ogólne warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej”, zawierający obowiązki podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych wynikające z praw pacjenta. Na stronie RPP znajdziemy podstawowe „Siedem zasad postępowania przy rejestracji w placówce medycznej”, które na pewno pozwolą każdemu pacjentowi świadomie domagać się swoich praw.  [Zasady rejestracji]
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w ramach ochrony praw pacjentów. Infolinia jest jednym z narzędzi działania. Jej celem jest przede wszystkim wskazanie przysługujących pacjentowi środków prawnych, ale też analiza procesu udzielania świadczeń zdrowotnych jako faza przygotowawcza postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, a ponadto prowadzenie działań edukacyjnych i popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta. W wyjątkowych przypadkach infolinia podejmuje działania interwencyjne.
[Poznaj swoje prawa]  

Dobra rada – domagajmy się odmowy świadczeń na piśmie i …dzwońmy na infolinię Biura Rzecznika Praw Pacjenta od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 21.00

Bezpłatna infolinia 800 190 590 – warto zapamiętać!
 

Autor informacji: Ewa Wrońska
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Agnieszka Jędrzejczyk
Data:
Operator: Agnieszka Jędrzejczyk