Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Spotkanie zespołu roboczego ds. kampanii społecznej na rzecz języka mówienia o starości.

Data:

Dyskusja miała charakter burzy mózgów, w trakcie której każdy z uczestników zgłaszał swoje pomysły i opinie.

Najważniejsze wnioski z dyskusji:

Cele kampanii:

  • edukacja – przedstawienie społeczeństwu prawdziwego obrazu starości;
  • kształtowanie postaw – oddziaływanie emocjonalne;
  • rzecznictwo  – skłonienie decydentów do podjęcia działań.

Kampania powinna przybrać charakter pozytywny.

Kto będzie adresatem kampanii:

  • politycy i decydenci;
  • dziennikarze – jako kształtujący opinię społeczną; eksperci od komunikowania o starości, być może również spotkania warsztatowe z udziałem specjalistów od języka polskiego – wyzwanie: w jaki sposób ten element kampanii mógłby być atrakcyjny dla dziennikarzy;
  • ogół społeczeństwa, różne pokolenia, młodzież.

Płaszczyzny mówienia o starości:

  • starzenie się ludności – konsekwencje mówienia o katastrofie demograficznej;
  • stosunek do ludzi starych – relacje międzypokoleniowe;
  • stosunek do starości jako fazy życia – przygotowanie do starości.

Przekaz kampanii:

  • rewaloryzacja starości: starość różnorodna, aktywna, stary człowiek jako człowiek posiadający wiedzę, doświadczenie i emocjonalne zdolności, które pojawiają się wraz z wiekiem;
  • stary człowiek posiadający różnorodne umiejętności, zaradny; 
  • stary człowiek w kontekście działań międzypokoleniowych – rodzinnych i poza rodzinnych; 
  • przedstawienie wartości, które płyną ze współpracy, wzajemnego słuchania się osób z różnych pokoleń;
  • piękno starości. Prawdziwy jej obraz. Starszy człowiek jako partner a nie konkurent w życiu społecznym.  Starość w kontekście całego życia – coś się traci, coś się zyskuje.

Spodziewane rezultaty:

  • proponowanym efektem kampanii mogłoby być wzmocnienie mechanizmu konsultacji społecznych;
  • wykreowanie mody na kontakty międzypokoleniowe.

Potrzeby i zjawiska, na które kampania mogłaby odpowiadać:

  • w często występującym współczesnym modelu rodziny, w którym dziadkowie żyją w oddaleniu od wnuków, brak naturalnych ścieżek oswajania się ze starością i jej uwarunkowaniami;
  • niechęć osób starszych – zwłaszcza w dużych miastach – do utożsamiania się z pojęciem senior;
  • starość jest zjawiskiem wstydliwym;
  • powszechne ukierunkowanie osób starszych na działania wewnątrzpokoleniowe. Niechęć do działań wolontaryjnych;
  • przesadny kult młodości;
  • styl życia warunkuje wygląd i wizerunek;
  • zanikanie życia podwórkowego, potrzeba odnalezienia wspólnej naturalnej przestrzeni spotkań osób z różnych pokoleń;
  • osamotnienie i narażenie na stany depresyjne w grupie osób starszych;
  • różnice między starością na wsi i starością w mieście. Inne przestrzenie, które mogą być wspólne;
  • brak kompetencji społecznych w zakresie radzenia sobie z potrzebami związanymi z podeszłym wiekiem;
  • brak naturalnych ścieżek uczenia się dzieci i młodzieży wyrażania szacunku dla osób starszych, np. ustępowania miejsca w środkach transportu;
  • największą grupą odbiorców różnego rodzaju mediów (w tym prasy regionalnej) są osoby starsze, natomiast brak odzwierciedlenia w mediach spraw związanych z potrzebami osób starszych. Potrzeba uświadomienia wydawcom, kto jest ich głównym odbiorcą.

W ramach przygotowania kampanii zaproponowano uruchomienie drobnych form pozyskiwania materiału do kampanii:

  • warsztatów z dziennikarzami, jako ekspertami od opinii publicznej, w celu uzyskania ich opinii nt. skutecznego komunikowania o starości;
  • zaproszenie organizacji młodzieżowych i zapytanie o ich język mówienia o starości, środki przekazu właściwego dla młodego pokolenia etc.;
  • współpraca z grupą TROP przy tych spotkaniach.

Sposoby prowadzenia kampanii:

  • kampania jako wielopłaszczyznowy zbiór różnych działań. Od spotkań z dziennikarzami, poprzez spoty reklamowe aż do programów edukacyjnych o wychowaniu do starości;
  • działanie powinno być długofalowe;
  • pozyskanie ambasadorów – twarzy kampanii, np. aktorów, osoby które późno osiągnęły sukces;
  • przetłumaczenie zaleceń zawartych w publikacji „Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje” na język przystępny dla przeciętnego odbiorcy;
  • konkurs dla nauczycieli na najlepszą lekcję o przygotowaniu do starości;
  • śniadanie dla dziennikarzy. Warsztaty. W celu uzyskania ich opinii nt. skutecznego komunikowania o starości.

Termin następnego posiedzenia zespołu roboczego ustalono na 18 marca 2013.

 

Autor informacji: Agnieszka Jędrzejczyk
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Agnieszka Jędrzejczyk
Data:
Operator: Agnieszka Jędrzejczyk