Sposób doręczania korespondencji przez miasto. Odpowiedź Prezydenta Torunia
- Obywatel zwrócił się do Rzecznika Praw Obywatelskich o zbadanie sposobu doręczania korespondencji przez jednostki organizacyjne Miasta Torunia
- Zastępca RPO Valeri Vachev prosi Prezydenta Torunia o wyjaśnienia
- AKTUALIZACJA 26.03.2025: Z informacji Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i Toruńskiego Centrum Świadczeń Rodzinie wynika, że firma Speedmail Sp. z o.o. należycie wywiązuje się z zawartych umów - odpisała wiceprezydent Torunia Dagmara Zielińska
Obywatel zwrócił się do Biura RPO o zbadanie sposobu doręczania korespondencji przez jednostki organizacyjne Miasta Torunia, wykonujące zadania publiczne w imieniu Prezydenta Miasta. Chodzi o Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie oraz Toruńskie Centrum Świadczeń Rodzinie.
Obywatel wskazał, że instytucje te w toku postepowań doręczają korespondencję za pośrednictwem komercyjnego operatora pocztowego. Operator ten jednak, zgodnie z otrzymanymi przez Rzecznika informacjami, nie zapewnia możliwości właściwego doręczania korespondencji. Ma on bowiem tylko jedną placówkę, która wydaje przesyłki w godzinach 14-16.
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Valeri Vachev poprosił prezydenta Torunia Pawła Gulewskiego o zbadanie kwestii doręczeń przesyłek w tych jednostkach organizacyjnych oraz poinformowanie o wyjaśnieniach i wskazanie skali ewentualnego problemu.
Odpowiedź Dagmary Zielińskiej, wiceprezydent Torunia
W nawiązaniu do pisma sygnatura V.7108.35.2024MŻe z dnia 8 czerwca 2024 r. uprzejmie informuję, że przeprowadzono postępowanie wyjaśniające we wskazanym przez Pana Rzecznika zakresie. Z otrzymanych informacji z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i Toruńskiego Centrum Świadczeń Rodzinie wynika, że firma Speedmail Sp. z o.o. należycie wywiązuje się z zawartych umów.
Od połowy stycznia 2024 r. Speedmail Sp. z o.o. zapewniała możliwość odbioru przesyłek poleconych w placówce, codziennie, od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-17:00. Spółka na podstawie umowy zawartej z Pocztą Polską S.A. korzystała również z jej usług przy doręczeniach korespondencji.
Ponadto na podstawie obowiązujących przepisów, jednostki doręczają przesyłki do klientów za pośrednictwem portali ePUAP i Emp@tia, aplikacji mObywatel oraz poczty elektronicznej na skrzynki elektroniczne klientów.
Jednocześnie pragnę poinformować, że w 2025 roku w powyższych jednostkach usługę doręczania korespondencji kontynuuje Spółka Speedmail. Wykonawca otworzył dwa dodatkowe punkty odbioru awizowanych przesyłek oraz poszerzył zakres godzinowy ich odbioru.
Zapewniam, że wskazane przez Pana Rzecznika jednostki w sposób bieżący monitorują jakość świadczonych usług przez Speedmail sp. z o.o.
V.7108.35.2024