Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Miasto stołeczne Warszawa ma nadwyżki z opłat za odpady komunalne. Czy będzie obniżka opłat? - pyta RPO

Data:
  • Miasto stołeczne Warszawa ma nadwyżki opłat za odpady komunalne, tymczasem do RPO wpływają liczne skargi mieszkańców na metody ustalania, a także na wysokość stawek za odbiór odpadów
  • Biuro RPO prosi Biuro Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta o wyjaśnienia co do znaczącego przeszacowania wydatków na zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2022 i 2023
  • Pyta ponadto, czy w związku z taką powtarzającą się sytuacją planowana jest korekta opłat za odpady

Mieszkańcy Warszawy skarżą się RPO na system gospodarowania odpadami komunalnymi. Większość skarg dotyczy metod ustalania, a także wysokości stawek opłaty. Obywatele zwracają uwagę na 180 mln zł nadwyżki omawianych opłat, jaką budżet m.st. Warszawy zanotował w 2022 r. 

Jakkolwiek ustawodawca dopuszcza powstawianie tego rodzaju nadwyżek, to przewidują jednak, że pochodzące z nich środki mogą być przeznaczane wyłącznie na cele kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.  Inną zasadą jest skorelowanie dochodów z opłat z ponoszonymi przez gminę wydatkami na zagospodarowanie odpadów. Kalkulując wysokość stawek opłat, gminy powinny dążyć zarówno do zapobiegania niedoborom, jak i powstawaniu nadwyżek.

Ze sprawozdania z wykonania budżetu m.st. Warszawy za 2023 r. wynika jednak, że przy konstruowaniu budżetu na ten rok ponownie doszło do znaczącego przeszacowania planowanych wydatków na zagospodarowanie odpadów komunalnych. 

Uchwała budżetowa zakładała dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na poziomie ponad 1,112 mln zł a wydatki na ponad 1,172 mln zł. Prognoza dotycząca dochodów okazała się trafna (osiągnęły one przeszło 1,100 mln zł), to wydatki ukształtowały się na poziomie podobnym jak w 2022 r. (niecałe 900 mln zł). Oznacza to, że budżet Warszawy ponownie, drugi rok z rzędu, zanotował nadwyżkę środków pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (ponad 205 mln zł), które mają być przeznaczone na finansowanie planowanego deficytu w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi w latach 2024-2027.

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Biura RPO Piotr Mierzejewski zwraca się do dyrektor Biura Gospodarki Odpadami Urzędu m.st. Warszawy Agnieszki Jakubowskiej o wyjaśnienie, jakie przyczyny legły u podstaw tak znaczącego przeszacowania wydatków na zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2022 i 2023. 

Pyta też, z jakich powodów nie zrealizowano w tych latach planowanych wydatków w tym obszarze. Ponadto prosi o odpowiedź na pytanie, czy w związku z tym planowana jest korekta opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stolicy.

V.7204.16.2024

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski