Sprawa danych zbieranych dla wydania biletu okresowego na przejazdy środkami transportu
- Od 2015 r. Rzecznik Praw Obywatelskich upomina się o sprecyzowanie zakresu danych osobowych przy wydawaniu biletu okresowego na przejazdy środkami transportu
- Przepisy wciąż jednak nie zostały zmienione, wobec czego Marcin Wiącek ponownie pyta Ministra Infrastruktury o działania w sprawie
RPO zwracał się już w tej kwestii do Ministra Infrastruktury i Budownictwa, a następnie do MI, 7 lipca 2015 r., 4 maja i 12 września 2017 r. oraz 8 sierpnia 2018 r. Prosił o inicjatywę legislacyjną w zakresie zmiany art. 16 ust. 3 ustawy Prawo przewozowe w związku z wątpliwościami co do zakresu danych zbieranych przez przewoźników w celu wydania biletu okresowego na przejazdy środkami transportu.
W pierwszym wystąpieniu ówczesna RPO Irena Lipowicz wskazywała, że przepis uprawnia do umieszczania na bilecie danych osobowych pasażera, jeżeli jest to niezbędne dla przewoźnika lub organizatora w regularnym przewozie osób. Z uwagi na konstytucyjny standard autonomii informacyjnej obywateli (art. 51 ust. 2 Konstytucji RP), ust. 3 powinien zawierać szczegółowy i wyraźnie sprecyzowany katalog danych, których przetwarzanie przy sprzedaży biletu jest możliwe.
RPO zna przypadki gromadzenia nie tylko nr PESEL czy adresu, ale także zamieszczania tych danych bezpośrednio na karcie miejskiej. Znacząco zwiększa to niebezpieczeństwo nieuprawnionego wykorzystania danych w przypadku utraty karty.
W odpowiedzi z 12 września 2018 r. resort wskazał, że sprawa dodania zamkniętego i sprecyzowanego katalogu danych osobowych, które przewoźnik będzie mógł przetwarzać przy sprzedaży biletu, była przedmiotem analizy w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw.
16 sierpnia 2023 r. RPO ponownie zwrócił się do MI o informację nt. przyczyn nieuwzględnienia uzgodnionej uprzednio kwestii w kolejnych nowelizacjach Prawa przewozowego.
W odpowiedzi z 11 października 2023 r. wskazano, że w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD126) resort rozważał zmianę art. 16 ust. 3.
Niemniej jednak, wobec upływu VIII kadencji Sejmu RP prace nad projektem nie zostały zakończone. W kolejnej, IX kadencji Sejmu RP, w celu kontynuowania prac, projekt wpisano do wykazu prac Rady Ministrów (nr UD18). Projekt ponownie skierowano do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, a następnie do kolejnych etapów prac legislacyjnych.
Z uwagi na konieczność nadania mu pilnego charakteru w celu wdrożenia zmian systemowych w zakresie funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce, resort podjął decyzję, aby projekt zawierał jedynie niezbędne zmiany. W związku z tym, nie podjęto decyzji o zmianach Prawa przewozowego w odniesieniu do katalogu danych osobowych pasażerów umieszczanych na biletach.
RPO ponownie zwraca się zatem o podjęcie odpowiedniej inicjatywy. Marcin Wiącek prosi min. Dariusza Klimczaka o poinformowanie o stanowisku i podjętych działaniach.
VII.501.80.2015