Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie ochrony praw pacjentów z dnia 2013-04-09.

Adresat:
MINISTERSTWO ZDROWIA
Sygnatura:
RPO/728848/13/V/1018.3.1 RZ
Data sprawy:
2013-04-09
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie ochrony praw pacjentów.

Rzecznik Praw Obywatelskich, nawiązując do swoich licznych wystąpień do Ministra Zdrowia dotyczących problematyki ochrony zdrowia, a w szczególności sygnalizujących zagadnienia związane z dramatyczną sytuacją pacjentów, zwraca się z prośbą o rozważenie utworzenia w ramach resortu zdrowia odrębnego departamentu zajmującego się - jako zadaniem podstawowym - ochroną i przestrzeganiem praw pacjentów, jak również inicjowaniem i kształtowaniem kierunków działań służących poprawie ich sytuacji oraz eliminacji występujących zagrożeń i naruszeń. Problemy dotyczące ochrony praw pacjentów stanowią zapewne przedmiot działań poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia, jednak w ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich powołanie odrębnego departamentu zajmującego się wyłącznie prawami pacjentów mogłoby pozwolić nie tylko na zwiększenie skuteczności resortu zdrowia w działaniach na rzecz ochrony ich praw, ale także stanowiłoby wyraz przywiązania szczególnej uwagi Ministra Zdrowia do omawianego zagadnienia. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o przedstawienie stanowiska w powyższej kwestii, a także o poinformowanie, czy aktualny sposób ochrony praw pacjenta w Polsce odpowiada standardom innych krajów Unii Europejskiej.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2013-06-14
Opis odpowiedzi:

Minister Zdrowia (14.06.2013 r.) poinformował, że obecnie nie jest zasadne powoływanie w strukturze organizacyjnej Ministerstwa Zdrowia odrębnego departamentu zajmującego się wyłącznie problematyką ochrony praw pacjentów. Wynika to ze specyfiki działań Ministerstwa, w którym zagadnienia związane z prawami pacjenta są pośrednio realizowane przez większość komórek merytorycznych. Po drugie stworzenie nowej, dedykowanej komórki wymaga zwiększenia zatrudnienia oraz zabezpieczenia środków finansowych, co w obecnej sytuacji budżetowej nie jest możliwe. Jednakże w celu podniesienia wagi spraw związanych z prawami pacjenta, w nowym regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Zdrowia, koordynowanie współpracy z Rzecznikiem Praw Pacjenta w zakresie właściwości Ministra Zdrowia ma zostać powierzone Departamentowi Prawnemu Ministerstwa Zdrowia. Z przeprowadzonej analizy dotyczącej ochrony praw pacjenta w systemach prawnych poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej wynika, że w krajach europejskich funkcjonują różne modele mające realizować zadania ochrony praw pacjenta. Stosunkowo często stosowanym rozwiązaniem jest powierzenie realizacji tych zadań niezależnemu organowi, jakim jest Rzecznik Praw Obywatelskich lub jego odpowiednik. W części państw członkowskich funkcjonuje model ochrony praw pacjenta oparty o organizacje pozarządowe. Innym sposobem realizacji funkcji państwa w zakresie ochrony praw pacjenta jest powołanie wyspecjalizowanego w tym obszarze organu administracji rządowej. W Polsce krajowy system ochrony praw pacjenta, a także system ochrony zdrowia został poszerzony w 2009 r. o nową instytucję - Rzecznika Praw Pacjenta. Rzecznik jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony praw pacjentów określonych w ustawodawstwie. Nadzór nad działalnością Rzecznika sprawuje i powołuje go Prezes Rady Ministrów.