Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie monitorowania poziomu głośności reklam emitowanych w programach radiowych i telewizyjnych z dnia 2012-09-19.

Adresat:
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
Sygnatura:
RPO/666015/11/V/604.2 RZ
Data sprawy:
2012-09-19
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie monitorowania poziomu głośności reklam emitowanych w programach radiowych i telewizyjnych.

Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wciąż napływają skargi dotyczące zwiększania natężenia dźwięku przez nadawców telewizyjnych w czasie emisji bloków reklamowych, co oznacza, że problem ten jest nadal aktualny i dotkliwy dla odbiorców. Wejście w życie długo oczekiwanych przepisów rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży stworzyło szansę na znaczącą poprawę sytuacji telewidzów. Niestety nadawcy telewizyjni, jak wynika z otrzymywanych skarg, nadal nie respektują przepisów wspomnianego rozporządzenia. Stan ten potwierdzają także wyniki przeprowadzonego w 2011 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji monitoringu głośności reklam telewizyjnych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o poinformowanie o rezultatach wystosowanych wezwań oraz wskazanie, jakie działania zostały podjęte w stosunku do nadawców nieprzestrzegających w dalszym ciągu przepisów wspomnianego rozporządzenia, w szczególności, czy skorzystano z prawa do nałożenia kary, o której mowa w art. 53 § 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Jednocześnie Rzecznik prosi o informację, jakie są wyniki kolejnych monitoringów głośności reklam telewizyjnych.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2012-10-17
Opis odpowiedzi:

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (17.10.2012 r.) wyjaśnił, że problem poziomu głośności reklam emitowanych w programach radiowych i telewizyjnych jest znany od lat regulatorom, nadawcom, a przede wszystkim konsumentom we wszystkich krajach. Dopiero niedawno pojawiły się rozwiązania dające realną możliwość porównania natężenia dźwięku reklamy w odniesieniu do poprzedzającej ją audycji. Mowa zwłaszcza o dwóch normach (EBU-R-128 i ITU-RBS. 1770), które zostały zaakceptowane przez świat mediów elektronicznych, w następstwie czego większość regulatorów narodowych rozpoczęła ich wdrażanie w formie rekomendacji / instrukcji technicznych. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydała rozporządzenie z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży. Zawarte w nim kryteria były niezwykle trudne do wdrożenia przez nadawców, co w praktyce uczyniło te przepisy niemożliwymi do egzekwowania. Obecnie, w związku z dostępnością nowych technologii, KRRiT zdecydowała o podjęciu prac nad implementacją normy EBU. KRRiT przeprowadziła w 2011 r. dwukrotnie kontrolę głośności reklam. Do nadawców programów telewizyjnych, którzy w szczególnie wyraźny sposób naruszyli dozwolony poziom głośności, wystosowano wezwania do złożenia wyjaśnień w sprawie. Zazwyczaj nadawcy deklarują chęć przestrzegania i stosowania prawa. Ponadto pod koniec 2012 r. wejdzie w życie zmienione rozporządzenie, które umożliwi właściwą kontrolę nad głośnością reklam.

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (08.02.2013 r.) poinformował, że nowelizacja rozporządzenia KRRiT z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży, która weszła w życie 25 stycznia 2013 r. wprowadza zasadę, że poziom głośności reklam i telesprzedaży emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji. Jedynie w odniesieniu do reklam rozpowszechnianych w trakcie audycji emitowanych w czasie rzeczywistym, bądź z wykorzystaniem pętli opóźniającej lub bezpośrednio po tej audycji dopuszczalna różnica poziomu głośności między audycją a reklamą nie większa niż 1, wyrażona w jednostce pomiarowej głośności (LU). Audycje realizowane na żywo wymagają zatem dodatkowego, bieżącego nadzoru, nie generując jednak po stronie nadawcy nadmiernych obciążeń. Intencją najnowszej nowelizacji jest, wzorem wielu krajów europejskich, implementacja do prawa polskiego zbioru zaleceń, dotyczących produkcji, realizacji i transmisji dźwięku, opracowanego przez organizację europejskich nadawców publicznych (EBU). Wprowadzenie sygnałów referencyjnych opracowanych przez EBU pozwoli zarówno KRRiT, jak i nadawcom na właściwą ocenę wskazań kontrolnych, uzyskanych w jasnej procedurze pomiarowej.
Przewodniczący KRRiT wyraził nadzieję, że stosowanie przez nadawców przepisów zawartych w znowelizowanym rozporządzeniu pozwoli na wyeliminowanie uciążliwego dla odbiorcy zjawiska zmian poziomu głośności pomiędzy audycjami a reklamami. Zapowiedział również, że w ciągu najbliższych miesięcy będą prowadzone systematyczne kontrole głośności reklam w odniesieniu do głośności audycji.