Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. w sprawie niekonstytucyjności przepisów zarządzenia Nr 8 Marszałka Sejmu z dnia 26 maja 1995 r. w sprawie wstępu publiczności na galerię w sali posiedzeń oraz wstępu dziennikarzy do sali posiedzeń i kuluarów podczas obrad Sejmu, w zakresie w jakim uniemożliwiają publiczności fotografowanie lub filmowanie obrad oraz wprowadzają zakaz reagowania przez publiczność na przebieg obrad Sejmu z dnia 2006-03-17.

Adresat:
MARSZAŁEK SEJMU RP
Sygnatura:
RPO/525731/06/I/112 RZ
Data sprawy:
2006-03-17
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. w sprawie niekonstytucyjności przepisów zarządzenia Nr 8 Marszałka Sejmu z dnia 26 maja 1995 r. w sprawie wstępu publiczności na galerię w sali posiedzeń oraz wstępu dziennikarzy do sali posiedzeń i kuluarów podczas obrad Sejmu, w zakresie w jakim uniemożliwiają publiczności fotografowanie lub filmowanie obrad oraz wprowadzają zakaz reagowania przez publiczność na przebieg obrad Sejmu.

Przepis art. 61 ust. 2 Konstytucji dający obywatelom m.in. wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji obrazu lub dźwięku, jest przepisem stosującym się bezpośrednio. Dla większości obywateli rejestracji dźwięku i obrazu dokonują dziennikarze radia i telewizji. Fakt ten nie może jednak przesądzać o pozbawieniu tego prawa obywateli, którzy uzyskali wstęp na galerię. Tak więc przepis § 10 ust. 1 i 3 zarządzenia wydaje się wyraźnie kolidować ze wskazanym wzorcem konstytucyjnym. Natomiast przepis § 12 ust. 1 zarządzenia w zakresie, w jakim zabrania publiczności przyłączenia się do wyrazów uznania wyrażanych oklaskami przez Sejm osobom publicznym, czy też jakiegokolwiek reagowania na przebieg obrad, wydaje się być niezgodny z art. 31 ust. 3 Konstytucji (ograniczenia praw i wolności).

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: