Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie odmawiania przez banki udzielenia kredytu osobom, które przekroczyły wiek 70 lat z dnia 2005-11-14.

Adresat:
ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH
Sygnatura:
RPO/400301/02/VI/614.1 RZ
Data sprawy:
2005-11-14
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie odmawiania przez banki udzielenia kredytu osobom, które przekroczyły wiek 70 lat.

Skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich, jak również alarmujące informacje w prasie świadczą o istnieniu problemu odmowy udzielenia kredytu przez niektóre banki z powodu "braku zdolności kredytowej" w związku z przekroczeniem wieku 70 lat. Zdaniem Rzecznika takie postępowanie banków jest dyskryminujące i narusza zasady wynikające z art. 30 i 32 Konstytucji RP.

Inf. 10-12/2005, str.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2005-12-13
Opis odpowiedzi:
1. Prezes Związku Banków Polskich (6.12.2005 r.) poinformował, że w przypadku rozpatrywania każdego wniosku kredytowego banki muszą uwzględniać w swojej działalności wszystkie regulacje dotyczące danego obszaru, w tym przypadku przede wszystkim przepisy dotyczące oceny zdolności kredytowej osoby ubiegającej się o kredyt i związanego z tym ryzyka. Obowiązki banków w tym zakresie wynikają z art. 70 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe. Jednocześnie art. 50 ust. 2 Prawa bankowego nakazuje bankowi dołożenie szczególnej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanych środków pieniężnych, co oznacza konieczność uzyskania pewności, że nie nastąpi sytuacja, w której bank na skutek udzielania kredytów osobom o wysokim ryzyku kredytowym nie będzie w stanie należycie chronić depozytów pozostałych klientów. Stopniowo polskie banki zaczynają wyodrębniać osoby starsze (emerytów i rencistów) jako samodzielny segment klientów, dla których przygotowywana jest odrębna oferta produktowa. Natomiast klienci powinni porównywać warunki i ceny usług świadczonych przez poszczególne banki i korzystać z usług tych podmiotów, które najpełniej zaspokajają ich potrzeby. Prezes Związku Banków Polskich dodał, że z doświadczeń Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego wynika, iż oprócz wniosków, w których skarżący stawiają zarzut nieotrzymania kredytu wyłącznie z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego, wpływają także wnioski spadkobierców i poręczycieli żądających przyznania odszkodowania za udzielenie kredytu mimo osiągnięcia przez kredytobiorcę wieku emerytalnego.
Inf. 10-12/2005, str.