Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1-3. W sprawie potrzeby doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga z dnia 2005-02-22.

Adresat:
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
Sygnatura:
RPO/497106/05/I/106 RZ
Data sprawy:
2005-02-22
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1-3. W sprawie potrzeby doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga.

Opinia publiczna coraz częściej jest bulwersowana ujawnianymi przez media przypadkami zatrudniania przy pracy z dziećmi i młodzieżą osób, wobec których toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, osób karanych za przestępstwo popełnione umyślnie oraz pedofili. Istniejące przepisy nie przeciwdziałają dostatecznie zjawisku zatrudniania kandydatów na pedagogów bez weryfikacji pod kątem uprzedniej karalności. Kwestia ta jest uregulowana, chociaż w sposób niejednolity, w przypadku nauczycieli mianowanych i nauczycieli dyplomowanych. Uzasadnione wydaje się podjęcie działań legislacyjnych w celu doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga w ustawie - Karta Nauczyciela, w której brak uregulowań wprowadzających kontrolę uprzedniej karalności nauczycieli stażystów oraz nauczycieli kontraktowych, w rozporządzeniu z dnia 6.02.2002 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego, w rozporządzeniu z dnia 19.11.2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez kościelne osoby prawne oraz w rozporządzeniu z dnia 10.09.2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Inf. 1-3/2005, str.45

1-3. W sprawie potrzeby doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga.

Opinia publiczna coraz częściej jest bulwersowana ujawnianymi przez media przypadkami zatrudniania przy pracy z dziećmi i młodzieżą osób, wobec których toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, osób karanych za przestępstwo popełnione umyślnie oraz pedofili. Istniejące przepisy nie przeciwdziałają dostatecznie zjawisku zatrudniania kandydatów na pedagogów bez weryfikacji pod kątem uprzedniej karalności. Kwestia ta jest uregulowana, chociaż w sposób niejednolity, w przypadku nauczycieli mianowanych i nauczycieli dyplomowanych. Uzasadnione wydaje się podjęcie działań legislacyjnych w celu doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga w ustawie - Karta Nauczyciela, w której brak uregulowań wprowadzających kontrolę uprzedniej karalności nauczycieli stażystów oraz nauczycieli kontraktowych, w rozporządzeniu z dnia 6.02.2002 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego, w rozporządzeniu z dnia 19.11.2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez kościelne osoby prawne oraz w rozporządzeniu z dnia 10.09.2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Inf. 1-3/2005, str.45

1-3. W sprawie potrzeby doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga.

Opinia publiczna coraz częściej jest bulwersowana ujawnianymi przez media przypadkami zatrudniania przy pracy z dziećmi i młodzieżą osób, wobec których toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, osób karanych za przestępstwo popełnione umyślnie oraz pedofili. Istniejące przepisy nie przeciwdziałają dostatecznie zjawisku zatrudniania kandydatów na pedagogów bez weryfikacji pod kątem uprzedniej karalności. Kwestia ta jest uregulowana, chociaż w sposób niejednolity, w przypadku nauczycieli mianowanych i nauczycieli dyplomowanych. Uzasadnione wydaje się podjęcie działań legislacyjnych w celu doprecyzowania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska pedagoga w ustawie - Karta Nauczyciela, w której brak uregulowań wprowadzających kontrolę uprzedniej karalności nauczycieli stażystów oraz nauczycieli kontraktowych, w rozporządzeniu z dnia 6.02.2002 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego, w rozporządzeniu z dnia 19.11.2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez kościelne osoby prawne oraz w rozporządzeniu z dnia 10.09.2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Inf. 1-3/2005, str.45

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2005-05-05
Opis odpowiedzi:
1. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości (21.03.2005 r.) poinformował, że Kodeks karny przewiduje środek karny w postaci zakazu zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej, jeżeli sprawca nadużył przy popełnieniu przestępstwa stanowiska lub wykonywanego zawodu. Także na etapie postępowania przygotowawczego istnieje możliwość zawieszenia podejrzanego bądź oskarżonego w czynnościach służbowych lub w wykonywaniu zawodu. Obecnie w Sejmie trwają prace nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny i ustawy - Kodeks karny wykonawczy, który przewiduje m.in. wprowadzenie do Kodeksu karnego nowego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, edukacją, opieką lub leczeniem małoletnich.
2. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej (29.03.2005 r.) poinformował, że planowane jest wprowadzenie do ustawy o pomocy społecznej wymogu niekaralności i braku toczących się postępowań karnych, jako dodatkowej przesłanki zatrudnienia w instytucjach sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem.
3. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (31.03.2005 r.) wyraziła wątpliwości co do potrzeby wprowadzania dodatkowych regulacji w kwestii zapobiegania zatrudniania w szkole osób, wobec których toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, oraz osób karanych za przestępstwo popełnione umyślnie, w tym pedofilię. Także akty wykonawcze określające kwalifikacje wymagane od nauczycieli, nie wymagają doprecyzowania w postulowanym zakresie. Nowelizacja rozporządzenia z dnia 19.11.2002 r. wydaje się potrzebna, jednak można jej dokonać wyłącznie na wniosek Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski.
Inf. 1-3/2005, str.45

4. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów (01.04.2005 r.) poinformował, że nie wydaje się uzasadnione wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmian polegających na nałożeniu na płatnik
1. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości (21.03.2005 r.) poinformował, że Kodeks karny przewiduje środek karny w postaci zakazu zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej, jeżeli sprawca nadużył przy popełnieniu przestępstwa stanowiska lub wykonywanego zawodu. Także na etapie postępowania przygotowawczego istnieje możliwość zawieszenia podejrzanego bądź oskarżonego w czynnościach służbowych lub w wykonywaniu zawodu. Obecnie w Sejmie trwają prace nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny i ustawy - Kodeks karny wykonawczy, który przewiduje m.in. wprowadzenie do Kodeksu karnego nowego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, edukacją, opieką lub leczeniem małoletnich.
2. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej (29.03.2005 r.) poinformował, że planowane jest wprowadzenie do ustawy o pomocy społecznej wymogu niekaralności i braku toczących się postępowań karnych, jako dodatkowej przesłanki zatrudnienia w instytucjach sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem.
3. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (31.03.2005 r.) wyraziła wątpliwości co do potrzeby wprowadzania dodatkowych regulacji w kwestii zapobiegania zatrudniania w szkole osób, wobec których toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, oraz osób karanych za przestępstwo popełnione umyślnie, w tym pedofilię. Także akty wykonawcze określające kwalifikacje wymagane od nauczycieli, nie wymagają doprecyzowania w postulowanym zakresie. Nowelizacja rozporządzenia z dnia 19.11.2002 r. wydaje się potrzebna, jednak można jej dokonać wyłącznie na wniosek Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski.
Inf. 1-3/2005, str.45

4. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów (01.04.2005 r.) poinformował, że nie wydaje się uzasadnione wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmian polegających na nałożeniu na płatnik