Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie połączeń abonentów z numerami 0-700 z dnia 2004-01-14.

Adresat:
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Sygnatura:
RPO/428054/03/VI/607.1 RZ
Data sprawy:
2004-01-14
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie połączeń abonentów z numerami 0-700.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o rozważenie zasadności zobowiązania operatorów telekomunikacyjnych do aktywowania drogich połączeń z numerami 0-700 tylko na wyraźny wniosek abonenta.

Inf. 1-3/2004, str. 28

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-10-23
Opis odpowiedzi:
1. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury (1.03.2004 r.) poinformował, że w projekcie ustawy Prawo telekomunikacyjne wprowadzono zapis, zgodnie z którym przedsiębiorca telekomunikacyjny wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej zapewnia abonentom możliwość nieodpłatnego zablokowania połączeń wychodzących do określonych kategorii numeracji lub usług. Propozycja Rzecznika mogłaby w praktyce rodzić pewne niebezpieczeństwa. Połączenia za pomocą dialerów są tylko jednym z rodzajów usług o podwyższonej opłacie, obok np. usług informacyjnych lub rozrywkowych świadczonych za pomocą telefonii komórkowej. Ponadto przy użyciu tych numerów przeprowadzane są głosowania w systemie audiotele. Na poziomie ustawy trudno jest wyłączyć tylko usługi świadczone za pomocą dialerów. Wydaje się celowe przyjęcie zapisu gwarantującego prawo abonenta do żądania bezpłatnego zablokowania połączeń do wybranych kategorii numeracji lub usług, bez wprowadzania dalej idących obostrzeń. W projekcie ustawy wprowadzono definicję usługi o podwyższonej opłacie. Dostawca tej usługi jest obowiązany podać wraz z numerem tej usługi cenę za jednostkę rozliczeniową połączenia, ze wskazaniem ceny netto i brutto. Powinien także zapewnić, aby użytkownik końcowy w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej był każdorazowo informowany przed rozpoczęciem naliczania opłat, o cenie jednostki rozliczeniowej.
Inf. 1-3/2004, str. 28