Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie obowiązku powiadamiania Policji przez ubezpieczonych i poszkodowanych o każdej kolizji drogowej z dnia 2004-01-08.

Adresat:
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
Sygnatura:
RPO/460227/04/VI/609 RZ
Data sprawy:
2004-01-08
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie obowiązku powiadamiania Policji przez ubezpieczonych i poszkodowanych o każdej kolizji drogowej.

Z dniem 1.01.2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 22.05.2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, która przewiduje obowiązek (ubezpieczonych i poszkodowanych), niezwłocznego powiadamiania Policji o zdarzeniu, a w szczególności o wypadkach z ofiarami w ludziach, o wypadku powstałym w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że zostało popełnione przestępstwo, w szczególności przestępstwo drogowe lub zagrażające bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. Sformułowanie "w szczególności" zostało zinterpretowane przez zakłady ubezpieczeń oraz organa Policji w ten sposób, że do każdej kolizji drogowej, nawet do tzw. "stłuczek", należy wzywać funkcjonariuszy Policji do ustalenia, który z kierowców naruszył zasady ruchu drogowego i spowodował szkodę. Już w pierwszych dniach obowiązywania tego przepisu zanotowano natężenie wezwań funkcjonariuszy Policji do każdej kolizji drogowej. Rzecznik prosi o rozważenie skutków powstałej sytuacji i poinformowanie o zajętym stanowisku.

Inf. 1-3/2004, str. 20

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2004-05-10
Opis odpowiedzi:
1. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (6.02.2004 r.) poinformował, że w Sejmie na początku stycznia 2004 r. zostały złożone poselskie projekty nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Nowelizacja ma na celu zniesienie obowiązku powiadamiania Policji o każdym zdarzeniu drogowym istotnym z punktu widzenia odpowiedzialności odszkodowawczej i zmierza do przywrócenia stanu, w którym Policja byłaby obligatoryjnie zawiadamiana jedynie o poważniejszych wypadkach tj. z ofiarami w ludziach lub związanych z popełnieniem przestępstwa. Ustawa została przesłana w dniu 2.02.2004 r. do rozpatrzenia przez Senat RP.
Inf. 1-3/2004, str. 20