Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym z dnia 2025-03-13.

Adresat:
Minister Edukacji Narodowej
Sygnatura:
XI.816.7.2023
Data sprawy:
2025-03-13
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół do spraw Równego Traktowania
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

Rzecznik ponownie wskazał na potrzebę analizy i doprecyzowania przepisów ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Prawo oświatowe w zakresie organizacji nauczania w szkołach, w których wszyscy uczniowie i uczennice są objęci obowiązkową nauką języka mniejszości. Planowana zmiana przepisów rozporządzenia MEN nie rozwiązuje problemu niespójności przepisów regulujących szkolnictwo mniejszości. Mniejszości nadal mierzą się z negatywnymi skutkami rozbieżności interpretacyjnych przepisów ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Prawo oświatowe. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, egzamin maturalny z języka mniejszości narodowej jest obowiązkowy dla absolwentów szkół lub oddziałów, w których język ten jest nauczany. Ustawa nie przewiduje zwolnienia z tego obowiązku w przypadku złożenia oświadczenia o rezygnacji z tego przedmiotu w szkole, w której we wszystkich oddziałach prowadzona jest nauka języka mniejszości. Ponadto, rozporządzenie MEN, które przewiduje możliwość rezygnacji z nauki języka mniejszości, nie określa skutków wywoływanych złożeniem takiego oświadczenia. Powyższe prowadzi do istotnych problemów dla maturzystów i maturzystek oraz dyrektorów szkół, w których zgodnie ze statutem wszyscy uczniowie i uczennice są objęci obowiązkową nauką języka mniejszości. Kwestia ta wymaga niezwłocznego wyjaśnienia. Rzecznik zwrócił się do Minister z prośbą o udzielenie Rzecznikowi informacji na temat aktualnego stanu prac prowadzonych w resorcie i w Zespole ds. Edukacji dotyczących zmiany przepisów ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Prawo oświatowe, regulujących organizację nauki języka mniejszości w szkołach publicznych oraz powiadomienie, czy w toku działań analitycznych uwzględniane są stanowiska organizacji mniejszości i placówek realizujących aktualnie edukację dla mniejszości narodowych i etnicznych.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: