Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



głoszenie udziału w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi kasacyjnej od postanowienia WSA, na podstawie którego odrzucona została skarga na bezczynność Szefa CBA z dnia 2024-06-21.

Adresat:
Naczelny Sąd Administracyjny
Sygnatura:
WZF.7040.9.2023
Data sprawy:
2024-06-21
Rodzaj sprawy:
przystąpienie do postępowania sądowego (PS)
Nazwa zepołu:
Wydział do Spraw Żołnierzy i Funkcjonariuszy
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

głoszenie udziału w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi kasacyjnej od postanowienia WSA, na podstawie którego odrzucona została skarga na bezczynność Szefa CBA.

Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu toczącym się przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (dalej: "NSA") w sprawie ze skargi kasacyjnej M. S. (dalej: "Skarżący") od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 15 lutego 2024 r., na podstawie którego odrzucona została skarga na bezczynność Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego (dalej: "CBA" lub "organ") w sprawie zawiadomienia o odmowie przyjęcia do służby w CBA. Jednocześnie, stosownie do art. 185 ppsa, Rzecznik wniósł o uwzględnienie w całości skargi kasacyjnej.

RPO wskazał, że § 3 ust. 2 rozporządzenia z 2006 r. w zakresie w jakim nie spełnia wymogu stworzenia gwarancji formalnych dla prawidłowości rekrutacji winien zostać zastąpiony normami prawnymi wynikającymi z treści art. 60 w zw. z art. 77 ust. 2 Konstytucji. Gwarancją realnego charakteru prawa dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach jest to, by zgodnie z art. 77 ust. 2 Konstytucji, decyzje o odmowie przyjęcia do tej służby oraz zwolnienia z niej były poddane kontroli sądowej (procedura weryfikacji). Brak odpowiednich procedur kontrolnych może stanowić istotną przeszkodę w stosowaniu przyjętych reguł, a tym samym naruszać konstytucyjny wymóg traktowania starających się o dostęp do służby na jednakowych zasadach.

 


Data odpowiedzi:
2024-07-05
Opis odpowiedzi:
Stanowisko uwzględnione (wyrok z 5 lipca 2024 r., sygn. akt III OSK 1448/24).
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżone postanowienie i przekazał sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w W. do ponownego rozpoznania. Mając na uwadze tak ustalony stan prawny NSA uznał, że pisemne zawiadomienie kandydata do służby w CBA o przerwaniu w stosunku do niego postępowania kwalifikacyjnego, w sytuacji niespełnienia przez kandydata wymogów określonych w ustawie lub rozporządzeniu, a także w przypadku uznania kwalifikacji lub predyspozycji kandydata za niewystarczające do pełnienia służby w CBA, stanowi czynność określoną w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., spełnia bowiem kryteria przewidziane dla tej formy działania organu administracji. Zawiadomienie o przerwaniu postępowania kwalifikacyjnego jest czynnością zewnętrzną, skierowaną do podmiotu indywidualnego spoza struktury organizacyjnej organu administracji publicznej, ma charakter publicznoprawny i dotyczy uprawnień wynikających z przepisów prawa. Tym samym czynność pisemnego zawiadomienia o przerwaniu postępowania kwalifikacyjnego podlega kognicji sądu administracyjnego. Powyższe oznacza, że w rozpoznawanej sprawie stanowisko Sądu I instancji co do charakteru zawiadomienia o przerwaniu postępowania kwalifikacyjnego, jak i braku możliwości wniesienia skargi na bezczynność w przedmiocie zawiadomienia o przerwaniu postępowania kwalifikacyjnego jest nieprawidłowe. Dlatego też Naczelny Sąd Administracyjny uznał skargę kasacyjną za uzasadnioną, co skutkowało uchyleniem zaskarżonego postanowienia w oparciu o art. 185 § 1 p.p.s.a.