Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienia uchwały Rady Miasta w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń sportoworekreacyjnych użyteczności publicznej z dnia 2024-06-17.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.7204.37.2023
Data sprawy:
2024-06-17
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienia uchwały Rady Miasta w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń sportoworekreacyjnych użyteczności publicznej.

Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł skargę na postanowienia § 2 uchwały Nr XXIV/356/16 Rady Miasta B. z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń sportoworekreacyjnych użyteczności publicznej Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz upoważnienia do określenia sposobu ustalania opłat za korzystanie z tych obiektów.

Postanowieniom zamieszczonym w § 2 powołanej uchwały Rady Miasta B. RPO zarzucił, że zostały wydane z przekroczeniem upoważnienia ustawowego określonego w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, przez co są także sprzeczne z art. 94 Konstytucji. W związku z tym, wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego przepisu uchwały Rady Miasta B.

 


Data odpowiedzi:
2024-09-19
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 19 września 2024 r., sygn. akt II SA/Bk 416/24).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. orzekł, iż skarga podlega uwzględnieniu, bowiem § 2 zaskarżonej uchwały istotnie narusza zakres upoważnienia ustawowego zawartego w art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g., a w konsekwencji narusza konstytucyjną normę art. 94 ust. 1 Konstytucji zobowiązującą przy wydawaniu aktów prawa miejscowego do działania „na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego”. Z tych powodów § 2 uchwały należało wyeliminować z obrotu prawnego, co ma miejsce ze skutkiem ex tunc.