Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie potrzeby nowelizacji przepisów o interwencyjnych odbieraniu dręczonych zwierząt z dnia 2024-06-03.

Adresat:
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Sygnatura:
V.7202.13.2024
Data sprawy:
2024-06-03
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie potrzeby nowelizacji przepisów o interwencyjnych odbieraniu dręczonych zwierząt.

W zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich pozostają nierozwiązane od wielu lat problemy dotyczące stosowania art. 7 ustawy o ochronie zwierząt. Przywołany przepis ustawy przewiduje procedurę czasowego odebrania właścicielowi (opiekunowi) zwierzęcia, które jest traktowane w sposób znamionujący znęcanie się. Stanowi, że zwierzę takie może co do zasady zostać fizycznie odebrane po wydaniu decyzji administracyjnej przez organ wykonawczy gminy, a w sytuacjach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie zwierzęcia u jego właściciela zagraża jego życiu lub zdrowiu, bez uprzedniej zgody kompetentnego organu. W drugim z wymienionych trybów ustawa upoważnia do dokonania fizycznego odbioru zwierzęcia funkcjonariuszy Policji, straży gminnych i przedstawicieli organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt. W takiej sytuacji, podmiot, który dokonał "interwencyjnego" odbioru zwierzęcia zawiadamia niezwłocznie organ wykonawczy gminy, który z kolei następczo orzeka o zasadności odebrania zwierzęcia. Praktyka stosowania tych regulacji wskazuje na potrzebę istotnych zmian i uzupełnień w obecnie obowiązującym ich kształcie.

Postulaty z tym związane były już szczegółowo przedstawiane przez RPO Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jednak nie doczekały się dotychczas realizacji. W 2023 r. toczyły się prace nad ustawą, mającą przynajmniej częściowo wyeliminować istniejące problemy, jednakże prace te zostały przerwane. Wobec powyższego, zgłaszane przez Rzecznika zastrzeżenia odnośnie do aktualnego kształtu art. 7 ustawy pozostają w pełni aktualne. Dotyczą one: nieprecyzyjnie określonego terminu na złożenie przez podmiot, który dokonał interwencyjnego odbioru zwierzęcia zawiadomienia do organu wykonawczego gminy i braku jakiejkolwiek sankcji za jego niedotrzymanie; niewyposażenia organu wykonawczego gminy w realne kompetencje do kontroli miejsca przebywania odebranego zwierzęcia w przypadku, w którym zostało ono oddane pod opiekę organizacji społecznej, która dokonała fizycznego odbioru; braku wyraźnej podstawy prawnej do orzeczenia przez organ wykonawczy gminy o zwrocie odebranego (w szczególności w trybie "interwencyjnym") zwierzęcia w przypadku niestwierdzenia lub wygaśnięcia podstaw do jego odebrania właścicielowi; nieprecyzyjnej regulacji dotyczącej kosztów odebrania, utrzymania i leczenia odebranych zwierząt.

Mając to na względzie, Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o zainicjowanie rządowego procesu legislacyjnego, którego efektem mógłby być projekt ustawy, rozwiązujący zasygnalizowane problemy.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2024-07-30
Opis odpowiedzi:
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w piśmie z 30 lipca 2024 r. poinformował, że obecnie rządowy proces legislacyjny zmierzający do rozwiązania problemów dotyczących stosowania przepisów o czasowym odbieraniu zwierząt nie jest planowany. Niemniej jednak Sekretarz Stanu zwrócił się z prośbą o przekazanie wszelkich możliwych informacji o kierowanych do RPO wystąpieniach w sprawach dotyczących stosowania instytucji czasowego odbierania zwierząt. Informacja o konkretnych, budzących wątpliwości przypadkach będzie cennym materiałem, mającym znaczenie dla kierunków zmian, oraz ich uzasadnienia, w przypadku podjęcia decyzji o przeprowadzeniu interwencji legislacyjnej w omawianym obszarze.