Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Finansów w sprawie potrzeby stworzenia regulacji prawnej dedykowanej działalności e-kantorów z dnia 2024-03-11.

Adresat:
Minister Finansów
Sygnatura:
V.7106.178.2014
Data sprawy:
2024-03-11
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Finansów w sprawie potrzeby stworzenia regulacji prawnej dedykowanej działalności e-kantorów.

Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślił, że od wielu lat nie sfinalizowano prac legislacyjnych, mających na celu stworzenie odpowiedniej regulacji prawnej dedykowanej działalności kantorów internetowych. Problem pozostaje nierozwiązany od przeszło dekady. Otrzymywane z resortu finansów zapewnienia jednoznacznie wskazują na potrzebę i zasadność uregulowania działalności kantorów internetowych. Wskazywano wręcz, że nie podlega dyskusji fakt, iż rynek wymiany walut ma być obsługiwany przez podmioty regulowane. W konsekwencji nie powinny na nim działać podmioty świadczące usługę wymiany walut bez nadzoru.

Niemniej jednak prowadzone od dłuższego czasu prace nad opracowaniem projektu ustawy zmieniającego Prawo dewizowe, mające na celu uregulowanie działalności kantorów internetowych i przez to zapewnienie ochrony klientów, nie przyniosły jak dotąd oczekiwanego rezultatu. Zdaniem resortu finansów aktualnie główną przyczyną braku finalizacji analiz w tym obszarze pozostają zasadnicze rozbieżności co do kluczowych rozwiązań, w szczególności w odniesieniu do organu, który miałby sprawować nadzór nad kantorami internetowymi. Przedłużający się stan braku regulacji prawnej odnoszącej się do kantorów internetowych należy uznać za niepożądany. Wywodzona z art. 2 Konstytucji zasada zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa może urzeczywistniać się jedynie wówczas, gdy obywatel będzie czuł się bezpiecznie w relacjach prawnych. To państwo zatem musi wykazać się odpowiednim działaniem i stworzyć właściwe warunki, aby cieszyć się zaufaniem obywatela. Skutkiem zaś braku regulacji normatywnej jest naruszenie bezpieczeństwa prawnego jednostki.

Mając na uwadze powyższe, Rzecznik zwrócił się do Ministra z apelem o stworzenie ram prawnych dla działalności kantorów internetowych, w tym o przekazanie informacji na temat aktualnego stanu prac legislacyjnych w tej materii wraz z przedstawieniem harmonogramu podejmowanych i zaplanowanych działań w sprawie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2024-04-15
Opis odpowiedzi:
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 15 kwietnia 2024 r. poinformował, że w roku ubiegłym i w roku bieżącym kontynuowane były prace mające na celu uregulowanie działalności kantorów internetowych. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo dewizowe oraz niektórych innych ustaw, zgłoszony jeszcze w grudniu 2022 r. do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, ostatecznie nie uzyskał wpisu. Niemniej jednak prowadzone były dalsze prace nad projektem. W wyniku przeprowadzenia roboczych konsultacji z Departamentem Prawa UE KPRM w przedmiocie zgodności zaproponowanych w projekcie ustawy zmian w ustawie o usługach płatniczych z prawem UE, uzyskano kierunkowo pozytywne stanowisko dla podejścia przyjętego przez MF. Równolegle do trwającego procesu uzgodnień wewnętrznych, w okresie lipiec-wrzesień 2023 r. trwały konsultacje MF z Narodowym Bankiem Polskim w przedmiocie zmian legislacyjnych w ustawie – Prawo dewizowe, zaproponowanych MF przez NBP. Następnie, w grudniu 2023 r., projekt został przekazany do konsultacji roboczych w MF oraz NBP. W marcu 2024 r. projekt uzyskał zgodę członka Kierownictwa MF na jego dalsze procedowanie, w wyniku czego został skierowany do uzgodnień wewnętrznych w MF z terminem zgłaszania uwag do dnia 18 kwietnia br., jak również wpisany do prowadzonego przez MF Rejestru Legislacji. Planowany harmonogram prac zakłada przeprowadzenie uzgodnień zewnętrznych w II kw. br., rozpatrzenie projektu przez SKRM i RM w III kw. br. oraz rozpoczęcie prac nad projektem ustawy w Sejmie w IV kw. br.