Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy w sprawie określenia zasad korzystania z Gminnego Centrum Rekreacji z dnia 2023-08-28.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.7204.9.2023
Data sprawy:
2023-08-28
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy w sprawie określenia zasad korzystania z Gminnego Centrum Rekreacji.

Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł skargę na postanowienie punktu 3 podpunkt 2 regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji, stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały Rady Gminy M. z dnia 7 września 2015 r. w sprawie określenia zasad korzystania z Gminnego Centrum Rekreacji. Przepisowi zamieszczonemu w punkcie 3 podpunkt 2 załącznika Nr 1 do wspomnianej uchwały Rady Gminy M. RPO zarzucił, że został wydany z przekroczeniem upoważnienia ustawowego określonego w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przez co jest także sprzeczny z art. 94 Konstytucji.

Ponadto zaskarżony przepis - w zakresie, w jakim dotyczy psów asystujących - narusza również art. 20a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym Rzecznik wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego przepisu regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji.

 


Data odpowiedzi:
2024-04-15
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 15 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Gl 1636/23).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. stwierdził nieważność pkt 3 ppkt 2 załącznika zaskarżonej uchwały. W ocenie Sądu należy zgodzić się z podnoszonym przez RPO zarzutem nieważności pkt 3 ppkt 2 Regulaminu, zakazującego wprowadzania zwierząt na teren parku. Słusznie wskazał RPP, ze podstawa prawna do regulowania zasad i trybu korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej zawarta w art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. znajduje zastosowanie zawsze wtedy, gdy z innej ustawy nie wynika odrębna postawa prawna regulująca w sposób bardziej precyzyjny delegację ustawową umocowującą organy samorządu gminy do określenia trybu i zasad korzystania z konkretnych urządzeń użyteczności publicznej lub w dużo bardziej skonkretyzowanym zakresie. Zagadnienia utrzymania czystości i porządku w gminach zostały określone w art. 4 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g. Tym samym to ww. przepis zawiera ustawową delegację zobowiązującą organy stanowiące gmin do ustalenia w regulaminie obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe do ochrony przed zanieczyszczaniem przez te zwierzęta terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. W konsekwencji nie jest dopuszczalnym regulowanie tej samej materii i w takim samym zakresie w uchwale podjętej na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g.