Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w postępowaniu ze skargi w przedmiocie cofnięcia bez odszkodowania pozwolenia zintegrowanego z dnia 2019-02-27.
Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w postępowaniu ze skargi w przedmiocie cofnięcia bez odszkodowania pozwolenia zintegrowanego.
Wyrokiem z 17 listopada 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Ministra Środowiska z 19 kwietnia 2017 r. w przedmiocie cofnięcia bez odszkodowania pozwolenia zintegrowanego. W ocenie Sądu kontrolowane rozstrzygnięcie zapadło z naruszeniem przepisów postępowania, zaś Minister Środowiska, rozpatrując odwołanie od decyzji pierwszoinstancyjnej, ograniczył się do kontroli tego ostatniego rozstrzygnięcia, a nie rozpatrzył ponownie sprawę administracyjną. Minister miał w szczególności nie wykazać w uzasadnieniu spełnienia przesłanek do cofnięcia pozwolenia zintegrowanego. Ponadto, Sąd stwierdził, że organ uchybił art. 77 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, albowiem w aktach sprawy nie znalazły się decyzje składające się na cofane pozwolenie zintegrowane.
Od wyroku z 17 listopada 2017 r. skargę kasacyjną wniósł Minister Środowiska, który przedłożył Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu kopie decyzji składających się na cofane pozwolenie zintegrowane. Ich wcześniejszy brak był jedną z zasadniczych podstaw faktycznych wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich skarga kasacyjna Ministra Środowiska pozbawiona jest usprawiedliwionych podstaw. W kontekście zarzutów procesowych należy wyjaśnić, że istotą problemu, jaki występuje w niniejszej sprawie jest to, że w aktach postępowania administracyjnego nie została umieszczona ani decyzja Wojewody udzielająca pozwolenia zintegrowanego, ani decyzja Marszałka Województwa zmieniająca pozwolenie zintegrowane, a zatem akty, których treść determinowała treść pozwolenia zintegrowanego, które zostało w niniejszej sprawie cofnięte, m.in. z powodu naruszenia warunków tegoż pozwolenia. Postawić należy zatem pytanie, czy w takich warunkach można przyjąć, że Minister w istocie rozpoznał ponownie sprawę cofnięcia pozwolenia. Zdaniem Rzecznika tego rodzaju uchybienie zasadnie zostało przez Sąd uznane za mogące mieć wpływ na wynik sprawy.
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego uzasadnienie wyroku Sądu I instancji zawiera wszystkie wymagane elementy, a w szczególności prawidłową podstawę prawną rozstrzygnięcia jak i jej wyjaśnienie oraz właściwe wskazania dotyczące dalszego postępowania. Nie budzi wątpliwości, że Minister Środowiska jako organ odwoławczy nie przeprowadził prawidłowo postępowania dowodowego nie poddając analizie i ocenie dwóch kluczowych decyzji administracyjnych, co miało istotny wpływ na wynik sprawy.