Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Ofiary przemocy muszą dłużej czekać na pomoc państwa

Data:

Rzecznik ponownie otrzymał negatywne stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie możliwości uruchomienia już w 2016 roku ogólnokrajowego, całodobowego, bezpłatnego telefonu zaufania udzielającego porad w sprawie wszystkich form przemocy, z zachowaniem poufności lub anonimowości osób dzwoniących. Obowiązek jego uruchomienia wynika z art. 24 ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

Według przedstawionych Rzecznikowi informacji w 2014 roku w Polsce funkcjonowały cztery ogólnopolskie telefony zaufania, w tym jeden prowadzony przez Komendę Główną Policji, a prowadzenie kolejnych trzech zostało zlecone Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Żadna z tych infolinii nie spełnia jednak wszystkich kryteriów, o których mowa w Konwencji.

Realizacja takiego zadania została zaplanowana w Krajowym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020, jednak od 2017 roku, z rocznym budżetem 340 000 zł. Tymczasem, odpowiedzialne za to zadanie Ministerstwo Zdrowia informuje o faktycznej gotowości działania już w 2016 r., co uzależnione jest jednak od udostępnienia odpowiednich środków budżetowych.

W ocenie Rzecznika dobro wielu osób oraz zobowiązania traktatowe przemawiają za tym, aby działania te mogły zostać uruchomione niezwłocznie.
 

Ważne linki:

Załączniki:

Autor informacji: Katarzyna Kaleta-Sennik
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Mariusz Masłowiecki - BIP
Data:
Operator: Mariusz Masłowiecki - BIP